PostNord har låtit TNS SIFO fråga 2000 personer om deras julklappsinköp. Av undersökningen framgår att konsumenterna lägger tio procent mer pengar på julklappsinköp i år än förra året och att det framförallt är via e-handel som ökningen sker.
Minskar julstressen
Varannan konsument har i år e-handlat julklappar, och framförallt är det de mellan 30-49 år som handlar julklappar via Internet. Två av tre i den åldern har köpt minst en julklapp på nätet.
– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.
Hundratusentals paket
E-handelns smidighet bekräftas också av undersökningen. En klar majoritet av svenskarna är mycket nöjda med hur deras e-handlade varor har levererats, oavsett om det skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. Väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe har i genomsnitt varit mindre än fem minuter.
– Det har varit en mycket bra jul ur ett leveransperspektiv. Vädret har varit gynnsamt och de förstärkningar vi gjort i utlämningssättet har gett effekt. De sista dagarna före jul kör våra chaufförer ut hundratusentals paket till våra företagskunders butiker och våra 1600 postombud samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar, säger Anders Holm.