Foto: TT

Drygt var fjärde julklapp har e-handlats i år

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna har fram till den 19 december köpt julklappar för 17,8 miljarder kronor och 28 procent av inköpen har skett via Internet. Det innebär att svenskarna i år e-handlat julklappar för fem miljarder kronor, vilket är 25 procent mer än vid samma tidpunkt 2014. Det framgår av en ny undersökning från PostNord. 

PostNord har låtit TNS SIFO fråga 2000 personer om deras julklappsinköp.  Av undersökningen framgår att konsumenterna lägger tio procent mer pengar på julklappsinköp i år än förra året och att det framförallt är via e-handel som ökningen sker.

Minskar julstressen

Varannan konsument har i år e-handlat julklappar, och framförallt är det de mellan 30-49 år som handlar julklappar via Internet. Två av tre i den åldern har köpt minst en julklapp på nätet. 

– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

Hundratusentals paket

E-handelns smidighet bekräftas också av undersökningen. En klar majoritet av svenskarna är mycket nöjda med hur deras e-handlade varor har levererats, oavsett om det skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. Väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe har i genomsnitt varit mindre än fem minuter. 

– Det har varit en mycket bra jul ur ett leveransperspektiv. Vädret har varit gynnsamt och de förstärkningar vi gjort i utlämningssättet har gett effekt. De sista dagarna före jul kör våra chaufförer ut hundratusentals paket till våra företagskunders butiker och våra 1600 postombud samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar, säger Anders Holm. 

Fakta från undersökningen

* Svenska folket har fram till 19 december handlat julklappar för 17,8 miljarder kronor. Det är cirka 1,5 miljard mer än 2014, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 16,3 miljarder kronor

* Fram till 19 december har svenskarna e-handlat julklappar för  fem miljarder kronor i år. Det är 25 procent mer än under 2014 då svenskarna e-handlade julklappar för 4,0 miljarder kronor

* Varannan svensk (50 procent) har e-handlat julklappar i år. Det är fyra procentenheter fler än 2014. (46 procent 2013).

* E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 25 procent 2014 till 28 procent 2015.

* De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker, 3. Leksaker, 4. Hemelektronik, 5. Kosmetika. Kläder/skor är den varukategori som ökat mest. 

* Bland e-handlade julklappar dominerar 1. Böcker, 2. Kläder/skor, 3. Hemelektronik. 4. Leksaker, 5. Film (DVD/Blue Ray). Kläder/skor är den varukategori som ökat mest. 

* Drygt nio av tio konsumenter (92 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda. 

* Av de som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe var den genomsnittliga väntetiden knappt fem minuter. 

Mer utförliga resultat och information om undersökningen finns i bifogad rapport Julklappsinköp i Sverige 2015

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.