Flygåret har varit mer dystert för flyget än på länge. I mars försvann ett malaysiskt plan i Indiska Oceanen. För cirka två veckor sen sköts ett passagerarplan ned i östra Ukraina. I måndags utlyste man tre dagar lång landssorg i Frankrike för offren som dog i flygkraschen för knappt en vecka sen i Mali.
Sammanlagt i år har 760 människor dött i flygolyckor världen över, när halva året har gått. Dystra siffror väcker dock ingen oro bland flygpersonalen i Sverige. Besättning och piloter har rätt att tacka nej till en flygning som inte känns säker.
– Man har inte bara en möjlighet utan en skyldighet att säga nej till en flygning om man bedömmer att flygsäkerheten kommer att äventyras just med den specifika flygningen, säger Martin Lindgren, ordförande för Svensk Pilotförening.
Bättre info behövs
Vid flygfacken väntar man nu på de utredningar som pågår efter olyckorna, för att se vilka lärdomar man kan dra av dem, särskilt nedskjutningen av planet i Ukraina.
– Jag hoppas att man kan öka informationsflödet mellan myndigheter och flygbolag världen över så att alla kan ta del av information som finns tillgängligt från underrättelsetjänster eller andra myndigheter i olika nationer, säger Martin Lindgren.
Lindgren säger att flygpersonalen är van vid att det finns oroshärdar i världen. Han flyger även själv som pilot och känner ingen oro för att flyga.
– Vi får hoppas på att om det skulle visa sig att ytterligare något område borde läggas med flygförbud att man gör det omedelbart förstås, säger Lindgren.