– Om någon kund drabbats och lidit skada är det bara att kontakta kundservice så ger vi kompensation , säger produktchef Johanna Cervall på Skandiabanken.
På tisdagen var det telefonkö till Skandias internetbank. Anledningen var att uppretade kunder märkt att banken tagit betalt två gånger för samma kortköp . Enligt banken har en tiondel av alla kortköp drabbats när datasystemet lagts om. Banken kan inte säga exakt hur många som drabbats men med tanke på att banken har cirka 100 000 kunder så handlar om tusentals personer.
– Det är en serie av olyckliga omständigheter som ligger bakom, säger Johanna Cervall. Och det beror på i vilken affär man handlar i om man drabbas.
Uppstod för en vecka sedan
Men felet uppstod redan för en vecka sedan och informationen till kunderna har varit mycket bristfällig.
– Vi har haft informationen ute till kunderna men den har tagits bort av misstag. Nu ska vi lägga ut informationen igen, säger produktchefen
När en kund köper en vara med kort så reserveras först beloppet och när köpet sedan går igenom dras beloppet på kontot. Då ska reservationen försvinna men så har alltså inte blivit fallet för många kunder när Skandia infört sitt nya datasystem. Kunden får därmed betala två gånger för den vara som köpts.
– Nu tar det två till tre bankdagar innan reservationen försvinner, säger Johanna Cervall. Men om man kontaktar vår kundavdelning kan vi plocka bort reservationen med en gång
Inga avgifter för övertrassering
Men de kunder som har lite pengar på sina konton kan få problem. För i och med att vissa kontoköp bokförts två gånger kan lätt alla pengar försvinna på kontot och då går det inte att göra några nya kortköp eller plocka ut pengar från en uttagsautomat.
– Vi kommer inte att ta ut några avgifter om det har uppkommit en övertrassering, säger Johanna Cervall och uppmanar än en gång kunderna att höra av sig till banken.
Och anser kunderna att de fått problem på grund av bankens agerande så utlovar Johanna Cervall att banken ska ge kompensation. På frågan varför inte banken inte själva går in och plockar bort all dubbeldebitering svarar hon:
– Vi skulle i så fall vara tvungna att gå igenom all konton i banken och det har vi ingen möjlighet att göra.