Det är den tyska transportmyndigheten KBA som uppmanat biltillverkarna att återkalla fordonen, sedan undersökningar visat att de släpper ut omotiverat stora mängder hälsovådliga kväveoxidpartiklar, rapporterar Reuters.
Ska skydda motorn
I efterdyningarna av Volkswagens fusk med avgasutsläpp testades 53 bilmodeller. KBA upptäckte inga fler fall av fusk, men däremot att tillverkarna använder sig av teknik som stryper avgasreningen på ett omotiverat frikostigt sätt.
Det handlar om så kallade temperaturfönster, som används för att reglera när vissa filter stängs av i avgasreningssystemet. Syftet är att skydda motorn från att skadas när det blir kallare.
Systemet är tillåtet enligt EU:s riktlinjer, men myndigheterna fann att det skilde mycket mellan olika biltillverkare vid vilken temperatur systemet slår i gång.
Slog till vid 18 plus
Hos en biltillverkare slog systemet till redan när utetemperaturen sjönk till 18 grader, berättar en myndighetskälla för Reuters.
– Utredarna har uppmanat biltillverkarna att ta till åtgärder för att minska användningen av temperaturfönster, säger källan.