Arbetslösa – en ny miljardindustri

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte bara vård, skola och omsorg som privatiserats under de senaste fem åren. SVT:s granskning visar att Arbetsförmedlingen har betalat ut miljarder till bolag för att få arbetslösa i jobb.

2008 bestämde regeringen att Arbetsförmedlingen genom privata aktörer skulle erbjuda arbetslösa jobbcoachning.

Sedan dess har närmare 4,7 miljarder betalats ut av Arbetsförmedlingen till privata aktörer som hjälper till med allting från rehabilitering, jobbcoachning och etableringslotsar till nyanlända invandrare.

SVT granskar arbetslöshetens vinnare

SVT:s granskning av de 20-talet bolag som får mest pengar från Arbetsförmedlingen mellan 2010 och 2012 visar att flera av de företag, som har större delen eller hela sin omsättning från Arbetsförmedlingen, haft vinstmarginaler på över 25 procent.

Vinstmarginal på 30 procent

Magnus Henrekson är vd för Institutet för Näringslivsforskning och professor vid Handelshögskolan i Stockholm:

– Det är på samma sätt som att du helt plötsligt skulle fördubbla byggandet i landet. Då kommer priset på byggtjänster och byggmaterial att öka. För alla vet att du måste köpa upp det här. Och då blir det dyrare, säger han.

Läs mer: Experten: ”Måste lära sig av sina misstag”

En vinstmarginal på 25 till 30 procent innebär att var fjärde eller var tredje krona är ren vinst från bolagets verksamhet.

Kontrollerar inte bolagens vinstnivåer

När Arbetsförmedlingen handlar upp tjänster från de här bolagen, ställs det en rad krav på både personal och vad bolaget ska erbjuda arbetslösa för aktiviteter. Men Jan-Olof Dahlgren, förvaltningsdirektör, medger att det varit en svår uppgift. Och Arbetsförmedlingen kontrollerar inte bolagens vinstnivåer.

– Där vi kan göra jämförelser har vi försökt och se så att vi inte lägger oss och dumpar en marknad eller att vi överbetalar. Det är hela tiden en ganska grannlaga prövning som man måste göra.

Hur tänker du kring att en del av de här bolagen vissa år haft vinstmarginaler på 20 eller 30 procent?

– Det låter högt. Det låter högt, säger Jan-Olof Dahlgren, förvaltningsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Läs mer: Kände inte till bolagens jättevinster

”Väldigt pressat”

Personalstrategerna är ett bolag som både anlitats flitigt av Arbetsförmedlingen och som vissa år också haft väldigt höga vinstmarginaler. Catrin Hedqvist arbetade med rehabilitering i Örebro, Lindesberg och Köping under 2012.

– Under den tiden som jag arbetade var vi nästan aldrig tillräckligt med personal. Det var alldeles för många deltagare som vi var ansvariga för och väldigt, väldigt pressat arbetsmässigt, säger hon.

Att ett bolag både haft höga vinstmarginaler och samtidigt får klagomål väcker frågor om Arbetsförmedlingens kontroll, menar Magnus Henrekson, professor vid Handelshögskolan.

– Frågan det väcker är: Har beställaren varit tillräckligt på tårna för att säkerställa att de får värde för pengarna, säger han.

Hjälp SVT att granska företagen som lovar hjälp till arbetslösa. Lämna ditt tips och diskutera granskningen här.

Så har SVT gjort granskningen

Arbetsförmedlingen köper årligen tjänster av omkring 800 bolag. Men arbetsförmedlingens utbetalningar går i huvudsak till ett 30-tal aktörer.

De har ungefär 70 procent av marknaden under de tre åren som vi granskat 2010 – 2012.

Vi inledde granskningen med att begära ut från Arbetsförmedlingens deras största kompletterande aktörer för de tre senaste åren 2010 – 2012.

Av de 30 största aktörerna är 6 stycken stiftelser. Vi har valt att granska de 24 aktiebolagen som har fått ungefär 60 procent av arbetsförmedlingens miljarder 2010- 2012.

När det gäller ekonomin har vi granskat bolagens årsredovisningar för åren 2009 – 2011. Det är de senast tillgängliga årsredovisningarna för huvuddelen av de granskade bolagen.

Vinstmarginal har definierats som ett bolags rörelseresultat samt finansiella intäkter genom bolagets omsättning.

Grafiken visar de fyra bolag som har en vinstmarginal över 13 procent åren 2009 – 2011.

(SVT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar arbetslöshetens vinnare

Mer i ämnet