Domen på börsen blev hård: aktien föll med över 10 procent. 30-40 miljarder av börsvärdet försvann på några minuter.
Vid en första anblick ser Ericssons resultat riktigt lovande ut. Försäljningen steg med hela 13 procent. Men, det är en dopad siffra. Räknar man bort det faktum att den starka dollarn lyfter intäkterna när de räknas om till kronor, så faller försäljningen med sex procent. Också vinsten faller, mycket till följd av rejält sämre lönsamhet inom nätverksdelen, Ericssons största affärsområde.
– Ingen nyhet, men inget som vi tycker är roligt förstås, säger Ericsson vd Hans Vestberg.
Trenden består
På kort sikt väntas den trenden bestå, enligt Vestberg, vilket hänger ihop med färre kontrakt i Nordamerika, kapacitetsutbyggnad som är mer lönsam, och fler nybyggnadsorder i Kina med sämre lönsamhet.
– I Nordamerika kommer det att fortsätta att vara lite lägre investeringstakt på mobil infrastruktur. Men vi tror också att Kina kommer att rulla ut LTE (4G) i en hög hastighet, säger Vestberg.
Positivt är däremot att Europa växer. Och tjänsteverksamheten går starkt.
– Det är det bästa första kvartalet vi har haft, säger Vestberg.
Men faktum kvarstår, branschen och Ericsson växer inte.
Lönsamhet prioriteras
Därför Hans Vestbergs fortsatta fokus på lönsamhet.
TT: Tillväxt eller lönsamhet, vad är viktigast?
– Vi har ju sagt att vi vill ha en gradvis bättre lönsamhetsutveckling, det har vi ju haft egentligen de senaste två åren, och den kommer vi att fortsätta att jobba med, inget snack om saken, säger Hans Vestberg.
Vestberg vill inte säga något om marknadsandelarna i dagsläget, men i Kina tappade Ericsson i fjol till de kinesiska konkurrenterna. Men på andra ställen i världen har Ericsson försvarat eller till och med tagit andelar, bedömer han.
Beskriver läget i branschen
Telekomanalytikern Bengt Nordström oroas mest av att Ericsson lyckas förhållandevis dåligt i Kina. Förra året rullades det ut otroliga 700 000 basstationer i landet och av dessa tog Ericsson bara tio procent och dessutom till låga priser, enligt Nordström.
– Det här resultatet är egentligen en ganska bra spegling av läget i telekomindustrin. Det är en bransch som inte växer, säger telekomanalytiker Bengt Nordström.