Foto: TT

EU synar näthandel och jättar

Publicerad

EU-kommissionen börjar granska konkurrensen inom e-handeln och nätjättars, som Amazon och Googles, inflytande över den. Utredningen är en del av kommissionens förslag om en strategi för en digital agenda för Europa.

Enligt kommissionären med ansvar för konkurrensfrågor, danskan Margrethe Vestager, ska kommissionen syna hinder som visar sig när konsumenter i EU köper sådant som elektronik, kläder och skor och digitalt innehåll på nätet.

”EU:s medborgare stöter på allt för många hinder när de vill få tillgång till varor och tjänster i andra länder via nätet”, hävdar Vestager i ett pressmeddelande.

Vill undanröja hinder

Kommissionen misstänker att det delvis är företagen själva som bygger hinder, för att begränsa konkurrens och dela upp marknaden efter nationsgränser.

Med den digitala strategin vill kommissionen försöka undanröja hinder och skapa förutsättningar för att EU bättre ska kunna dra nytta av den digitala utvecklingen, till förmån för jobb, konkurrenskraft och konsumentnytta. Konsumenter och företag ska få bättre tillgång till digitala tjänster och e-handel, förutsättningarna ska skapas för den digitala sektorn att utvecklas och blomstra för att maximera tillväxt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.