Foto: TT

VW jagar anställda som fuskat

Uppdaterad
Publicerad

Med hjälp av en öppnare företagsstruktur och nolltolerans mot regelbrott vill den skandaldrabbade Volkswagen-koncernen återvinna förtroendet hos kunder, politiker och investerare. Det klargjorde den tyska biljätten under en presskonferens vid huvudkontoret i Wolfsburg i dag.

Bolaget har hittills satt av 6,5 miljarder Euro, drygt 60 miljarder kronor för att betala framtida böter och andra omkostnader kopplade till den gigantiska utsläppsskandalen.

– Vi måste agera beslutsamt för att rätta till tidigare misstag och se till att de aldrig upprepas igen. Samtidigt måste vi försvara vår marknadsposition, sade Volkswagens nye styrelseordförande Hans Dieter Pötsch vid presskonferensen.

Volkswagens utsläppsbluff

Enorma ansträngningar

Enligt ordförande Pötsch krävs det enorma ansträngningar av VW-koncernens anställda. Nu handlar det också om att skapa en mindre toppstyrd företagskultur som gör att fusk  inte kan pågå i det fördolda utan att någon säger ifrån.

VW:s förre vd Martin Winterkorn avgick i september tillsammans med flera andra chefer. Enligt bolaget bedrivs nu både en intern och en extern utredning av de inträffade händelserna och vem som beordrat dem, men utredningen tar tid.

– Det är enorma mängder dokument som gås igenom. Vi kommer inte hellar avslöja några namn förrän vi är absolut säkra. Vi lever trots allt i ett rättssamhälle där man är oskyldig tills motsatsen bevisats, sade Hans Dieter Pötsch.

Höga chefer kan vara inblandade

Enligt utredningen är det bara ett fåtal personer som varit medvetna om fusket, men Pötsch utesluter inte att toppchefer kan vara direkt inblandade. Att fusket kunnat ske sägs bero på tre faktorer:

  • Personliga brister och misstag som begåtts av enskilda medarbetare.
  • Bristande intern kontroll .
  • En attityd inom vissa avdelningar som tolererat regelbrott.

I den senaste delårsrapporten redovisade den normalt vinstrika biljätten en rörelseförlust på närmare 33 miljarder kronor, den första förlusten på 15 år. Då hade skandalen ännu inte haft någon större påverkan på försäljningssiffrorna, eftersom den uppdagades bara någon vecka innan räkenskaperna stängde för det tredje kvartalet.

Försäljningsprognosen fast

I slutet på oktober stod bolaget fast vid prognosen att sälja lika många bilar i år som förra året, 10,1 miljoner. Däremot skulle helårsvinsten bli betydligt lägre.

Den tyska transportstyrelsen KBA har godkänt den skandalomsusade biljättens plan för de bilar som drabbats av fusket med felaktiga utsläppsvärden. Två berörda motorer, 1,6 och 2,0 liter ska nu kunna åtgärdas och efter det uppfylla utsläppsnormerna.

Ska lösa probemen kostnadsfritt

Rent praktiskt ska en så kallad ”flödeslikriktare” monteras in i motorn och dessutom sker en programuppdatering.

I Sverige finns uppskattningsvis 220.000 bilar som berörs av avgasfusket och VW har sagt att ägarna ska få sina bilar åtgärdade utan kostnad i samband med service och verkstadsbesök.

– Det avgörande är att åtgärderna inte påverkar bilens prestanda eller bränsleekonomi, sker det måste ägarna kompenseras. Det återstår att se om de tyska ingenjörerna har lyckats, säger Fredrik Daveby på Motormännen.

Fakta: VW-skandalen

  • Skandalen uppdagades av USA:s miljömyndighet när man upptäckte att Volkswagen lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Totalt omfattas elva miljoner bilar.
  • Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
  • Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.
  • Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, något som senare avslöjades.
  • I början av november framkom även uppgifter att 800.000 bilar med bensinmotorer ska ha manipulerade utsläppsvärden av koldioxid. Denna siffra har dock justerats ned till 36.000 bilar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet