Svenska klädjätten Hennes & Mauritz ökar vinsten – men aktien faller ändå över två procent. Foto: TT

H&M ökar vinsten – aktien faller

Publicerad

H&M, som är världens näst största klädföretag efter spanska Inditex, redovisar en vinst före skatt på 8.435 miljoner kronor för perioden mars-maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2014 gjorde bolaget en vinst på 7.643 miljoner kronor.

Försäljningen utvecklades bra med tanke på förutsättningarna, skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar. –Vi mötte starka jämförelsetal, ett ovanligt kallt vårväder på många av våra viktiga europeiska marknader samt negativa kalendereffekter”.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 8.484 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning, marginellt under det redovisade resultatet.

Men på börsen blev domen hård. Aktien föll över två procent i den inledande handeln, mest av storbolagen.

Omsättningen uppgick till 45.867 miljoner kronor, jämfört med 37.827 miljoner kronor ett år tidigare.

Valutan fortsätter att spela H&M i händerna vad gäller omsättningen, som ökade tio procent mätt i lokala valutor men 21 procent i svenska kronor. Samtidigt ökar den starkare dollarn bolagets inköpskostnader.

Ökad försäljning

Försäljningen i juni har hittills ökat med 14 procent, mätt i lokala valutor, i jämförelse med motsvarande period i fjol.

Expansionen fortsätter för bolaget. Under perioden har H&M öppnat åtta nya onlinemarknader: Polen, Portugal, Rumänien, Tjeckien, Bulgarien, Slovakien, Ungern och Belgien.

”Samtliga har fått ett mycket bra mottagande”, skriver Persson.

H&M satsar på att öppna totalt 400 fysiska butiker, netto, under räkenskapsåret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.