På tisdagen presenterade Volvo sin nya SUV XC90. Foto: Anders Wiklund/TT

Här är bilen som ska rädda Volvo

Uppdaterad
Publicerad

XC90 heter den första helt egna modellen sedan kinesiska Geely tog över som ägare för Volvo Cars för fyra år sedan. Företaget hoppas att bilen blir nästa storsäljare.

XC90 presenterades i dag på en förhandsvisning i Stockholm. Bilen ska vara större, lättare och bensinsnålare än sin föregångare. Målgruppen är stora familjer och personer som vill kunna lasta rejält i bilen.

– XC90 är jätteviktig för Volvo. Gamla XC90 var den absolut största modellen i USA. För att komma tillbaka i USA behövs den här bilen, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Som mest hoppas Volvo nå upp till 80.000 bilar årligen. En tredjedel förväntas säljas i just USA, andra viktiga marknader är Kina och Ryssland.

”Vi gör stora investeringar i Torslanda”

Bilen, som är utvecklad i Sverige, ska byggas i Torslanda.

– Vi gör stora investeringar i Torslanda. Vi bygger upp en kapacitet på 300.000 bilar vilket är ett rejält kliv uppåt. I dag ligger vi på 200.000, säger Håkan Samuelsson.

Vad innebär det här för jobben?

– Nu växer vi ganska snabbt, och fortsätter vi att växa och behöver kapaciteten i Göteborg så blir det nyanställningar.

Den billigaste versionen av nya XC90 kommer att kosta nära en halv miljon kronor.

Har folk verkligen råd?

– Volvo har en palett med bilar. Vi har mindre, billigare bilar. Det här är vår största och mest värdefulla bil och den blir ju också dyrast. Vi vill gå in i det segmentet som finns för stora SUV-bilar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.