Ikea sålde nyligen sitt varumärke för 75 miljarder kronor till ett dotterbolag. Men det är bara växelpengar jämfört med Apple – världens mest värdefulla varumärke.
–Om du köper Ikeas varumärke så köper du i samma sekund alla kundrelationer och goodwill som bolaget har arbetat upp. Det är det man betalar för – inte loggan, säger Bengt Håkansson, varumärkesstrateg på Brand Clinic.
Men Ingvar Kamprads imperium är inte ens det högst värderade svenska varumärket. Titeln går i stället till H & M som i år värderas till cirka 125 miljarder kronor av varumärkesundersökningsföretaget Millward Brown.
Tobaksbolag ökar
Men inte heller klädjätten har någon chans mot Apple som för andra året i rad rankas högst. Nu är varumärket värt hisnande 1 222 miljarder kronor. Därefter följer IBM och Google. McDonalds ligger kvar på fjärde plats följt av Microsoft och Coca Cola. Varumärket Marlboro avancerar ett pinnhål till sjunde plats, nu värderat till nära 492 miljarder kronor.
–Det finns fortfarande kvar en målgrupp som heter rökare och i den gruppen tycker man mycket om Marlboro. Historiskt sett är deras köpare obenägna att byta ut sitt varumärke och det driver försäljningen, säger Bengt Håkansson.
Enligt honom har bransch mindre betydelse för varumärkets värde än vad många tror.