– Vi blev klara med berättelserna i dag, säger en av konkursförvaltarna, Anne-Marie Pouteaux.
Eftersom det var tre bolag som försattes i konkurs: Saab Automobile och dotterbolagen Saab Powertrain och Saab Tools, är det i praktiken tre berättelser.
– Det har varit ett mycket omfattande material, konstaterar Anne-Marie Pouteaux.
Att förvaltarberättelserna är inlämnade är ett viktigt steg på vägen mot att avsluta konkursen, men det återstår mycket arbete.
– Det är många år kvar ännu. Det kommer säkerligen att bli en hel del processer och tvister med olika parter, säger Anne-Marie Pouteaux.
Kostsamt frigörande från GM
Förvaltarna konstaterar att frigörandet från GM visade sig bli mer kostsamt och tidsutdraget än vad som möjligen var förväntat.
2010 producerades 32 048 bilar men endast 28 284 såldes, mot ett mål om 64 000. Den optimistiska försäljningsprognosen medförde stora materialinköp som påverkade en redan ansträngd likviditet, menar förvaltarna.
Saab var i en i alla avseenden i en mycket prekär situation redan när Spyker köpte företaget, vilket successivt accentuerades under 2010.
Situationen dålig redan i början av 2011
Förvaltarna framhåller att Saabs situation var dålig redan i början av 2011. Den 17 februari hade bolaget inte kunnat betala förfallna leverantörsskulder på 71 miljoner kronor. Dessutom hade det skulder till General Motors på 220 miljoner kronor.
Under första kvartalet var månadsförlusterna mellan 350 och 550 miljoner kronor. Enligt styrelseprotokoll från den här tiden framgår att Saabs omedelbara behov av rörelsekapital beräknades till 400-500 miljoner kronor.
Enligt förvaltarna kom oroväckande signaler om försäljningssiffrorna redan i januari och i början av februari om att målet för första kvartalet inte skulle hållas.
Ledningen höll skenet uppe
Utåt höll samtidigt Saabledningen skenet uppe.
”Situationen var sådan att ledande personer i Saab dagarna kring den 10 april väckte frågan om Saab inte borde ansöka om företagsrekonstruktion för att komma i åtnjutande av ”konkurskarantän”. Andra medarbetare avstyrkte med hänsyn till den återverkan ett sådant förfarande skulle få på varumärket,” skriver konkursförvaltarna.
Det framstår som anmärkningsvärt, skriver konkursförvaltarna, att styrelsen i förvaltningsberättelsen till årsredovisningen för 2010 dels inte tydligare upplyst om dessa faktiska förhållanden, dels kan skriva att ledningen är övertygad om att ökningen av försäljningstakten fortsätter under 2011 och 2012.
”Vi har vid vår utredning inte funnit någon dokumentation eller några omständigheter som kan ge stöd för sagda övertygelser, men väl det motsatta,” skriver de.
Saabs ledning delar inte bilden
Precis som i de utkast som flera berörda parter har fått lämna synpunkter i förväg konstaterar förvaltarna att Saabs obestånd inträffade långt före konkursen i december. Saabs ledning delar inte alls den bilden och ville få förvaltarna att ändra sig.
Men förvaltarna står fast vid att Saab var på obestånd redan i början av året och senast i samband med produktionsstoppet den 6 april.Saab saknade finansiering för 2011 och de pengar som rann in räckte inte.
Sågar Mullers försök att rädda bolaget
Förvaltarna sågar också Saabledningens och framför allt vd Victor Mullers alla försök att försöka rädda bolaget. Inget alternativ var tillräckligt på egen hand. Alla tänkbara lösningar med olika intressenter och finansiärer byggde på olika kombinationer som var beroende av en rad faktorer, bland annat godkännanden av myndigheter för att falla på plats, står det i förvaltarberättelsen.
GM:s inflytande över ägarförändringar var också en starkt begränsande faktor som till sist bidrog till konkursen, skriver förvaltarna. GM sade kategoriskt nej till kinesisk inblandning i Saab.
Vill fortsätta utreda flera poster
Förvaltarna vill fortsätta utreda flera poster och transaktioner som kan bli aktuella att kräva tillbaka till konkursboet. Största summan rör General Motors där det handlar både om att Saab betalade, fast bolaget var på obestånd, och om fakturor för garantikostnader som GM inte betalat. GM ansåg sig kunna kvitta de skulderna mot andra fordringar som biljätten hade på Saab.
Fortsatt utredning blir det också kring kinesiska Youngmans betalning för tillgång till Saab-teknologi som hamnade bland annat hos ägarbolaget Spyker. Även pengar som betalats ut till Victor Muller ska utredas vidare.
Fakta: Om berättelsen
Efter att ha fått förlängd tid flera gånger är konkursförvaltarna nu klara med sin berättelse.
Berättelsen, som är förvaltarnas beskrivning av vad som ledde fram till konkursen, blir därmed offentlig. Tidigare har uppgifter från ett utkast läckt ut i medierna. Saabs tidigare ledning har fått lämna synpunkter till förvaltarna och flera har varit kritiska till förvaltarnas slutsatser.
Det som står närmast för förvaltarna är att börja se över vilka fordringsägare som kan få ut pengar från konkursboet. Skulderna uppgick till 12-13 miljarder kronor. Många kommer inte att få ut något, även om förvaltarna fått in 1,5 miljarder kronor genom försäljning.
(SVT/TT)