Nätverk manar till mindre konsumtion

Publicerad

Butikskedjorna hetsar med svarta fredagar och reapriser och julhandeln spås som vanligt slå nya rekord. Men i dag ska du släppa alla tankar på konsumtion.

– Köp mindre och lev mer! säger Patrik Olsson, nationalekonom och talesperson för nätverket En köpfri dag.

Den sista lördagen i november varje år infaller den, dagen då vi uppmanas att inte konsumera någonting under 24 timmar. Raka motsatsen till gårdagens köpfest ”Black friday”, alltså.

– Man offrar fritiden för att köpa saker man egentligen inte behöver. Jobbar man i stället mindre och äger mindre prylar får man mer tid till relationer och intressen, säger Patrik Olsson.

Förutom egoistiska skäl till mindre pengarullning lyfter han även fram miljöaspekten.

– Genomsnittssvensken konsumerar som om vi hade fyra jordklot. Men vi har ju bara ett. Vi måste börja köpa mindre.

Han medger att den köpfria dagen är en symbolhandling, men menar att den kan inspirera till en omläggning av livsstilen på längre sikt.

Konsumtionshjulen lär dock fortsätta snurra och ekonomin växa den närmaste tiden – och är inte det nödvändigt för att upprätthålla vårt välstånd?

– Det går att utforma ett ekonomiskt system som snurrar runt, utan att snurra snabbare för varje år. Däremot kan vi inte ha ett system där ekonomin växer i all oändlighet när vi befinner oss på en planet som faktiskt inte växer.

En köpfri dag

En köpfri dag är en internationell kampanj som startade i Kanada 1992. I dag uppmärksammas dagen i mer än 60 länder.

Dagen infaller alltid den sista lördagen i november.

Den som deltar i En köpfri dag köper ingenting under 24 timmar.

Deltagandet är mest en symbolhandling, men tanken är att den som deltar ska känna hur lätt eller svårt det är för just den att avstå från att köpa saker och på så sätt kanske tänka till över sin konsumtion.

Källa: En köpfri dag

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.