Peter Rawet: Tyska ekonomin – klämd som en bratwurst!

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

När den tyska exportmaskinen stannar upp drabbas inte bara Euroländerna. Ett Tyskland i sämre form sänker också Sverige. Landet är nämligen Sveriges viktigaste marknad, Idag kom siffror som visar att den tyska exporten fallit lika snabbt som krisåret 2009. Exporten kläms nu som en bratwurst mellan en fallande världskonjunktur och fuskskandalen i Volkswagen som påverkar tilltron till hela den tyska industrin.

Peter Rawet

Ekonomireporter

Det är Tyskland som ska gör det – dra euroländerna upp ur finanskrisen – den värsta krisen sedan 1930-talets depression. Men vad händer då om dragloket inte drar? Dagens siffra om ett exportfall på över fem procent i augusti jämfört med den tidigare månaden är en våt filt på den drömmen.

Nyckeln till exportfallet är samma som för många andra exportberoende länder – Kinas köpfest har svalnat! Det har fått internationella valutafonden IMF att i omgångar skriva ner sina bedömningar om riktningen på hela världsekonomin. Men inget annat av de 28 EU länderna är lika beroende av Kina. Landet är Tysklands fjärde största handelspartner.

Volkswagens utsläppsbluff

Beroende av bilexport

Det som vi förknippar mest med tysk industri, bilar, är också det som är viktigast för Tyskland i Kina. I sammanhanget är det också lätt att glömma bort alla tyska underleverantörer som naturligtvis är beroende av att bilar med deras delar rullar ut ur de kinesiska försäljningsladorna. En tredjedel av Tysklands försäljning till Kina är (var?) bilar.

För jättelandet Kina är numera avgörande för de tyska biltillverkarna. Hela  40 procent av Volkswagens bilförsäljning förra året var i Kina. Volkswagen har tidigare vuxit tvåsiffrigt i Kina,men det var alltså innan skandalen. Samma Volkswagen arbetar nu i dimman av den sannolikt kriminella fuskskandalen av manipulerade avgasutsläpp. Ett fusk som också involverat tillverkarens lyxmärke Audi som hittills varit en framgångshistoria, också i Kina 

Påverkar svenska företag

Hur mycket skandalen stänker på andra tyska biltillverkare är ju naturligtvis svårt att sia om. Men bara lite ”stänk” kan betyda oerhört mycket. Tyska biltillverkares intäkter från Kina utgör 30 till 65 procent av deras intäkter (enl. Financial Times).

Dagens siffror visar att importen också föll i Tyskland. Det påverkar svenska företag direkt. Tyskland är nämligen det enskilt största landet för svenska varor och tjänster. Dessutom visar ju det tyska exportproblemen på att svenska bolag också kommer att få känna av ett avsvalnande Kina. 

När den tyska industrin kläms mellan en fallande export och skandaler, likt en bratwurst i det delade brödet, kommer det också att stänka ”senf und sauerkraut” på svenska företag och arbetstillfällen.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet