En del av räddningsplanen för SAS var att sälja verksamheter för närmare 3 miljarder kronor. Men försäljningarna har gått i stå, skriver norska Aftenposten.
Köparen av SAS:s tillgångar på Gardermoen tvekar, försäljningen av dotterbolaget Wideröe är inte heller klar och dessutom saknas avtal med en av fackföreningarna, skriver tidningen.
”Tar tid”
– Det är bara några månader sedan vi iklädde oss ansvaret att sälja de här verksamheterna. Jag tror inte att det är någon som hade räknat med att vi skulle leverera någonting efter två månader, säger SAS vice styrelseordförande Jacob Wallenberg till TT under det pågående världsekonomiska forumet i Davos.
– Sådana här processer tar naturligtvis lite längre tid än så. Det är alldeles för tidigt att kommentera detaljer eller komma med slutbedömningar.
Försäljningen av marktjänsterna, SAS Ground Handling, och Wideröe skulle enligt planerna ge omkring 2 miljarder kronor. SAS hoppades på 1,5 miljarder för Wideröe men enligt Aftenpostens källor har det hittills bara kommit ett bud på 500 miljoner för företaget.
Bra ställning
Även om det kanske går trögt, Wideröe bör vara lättsålt, enligt flyganalytikern Anders Lidman.
– Det borde inte vara svårt att sälja, säger han.
– Det är ett av de bästa bolagen i den klassen som vi har i Europa.
Wideröe har en bra ställning på den norska flygmarknaden och går med vinst. Inte heller marktjänsterna, SAS Ground Handling, bör vara särskilt svårt att sälja.
Sen kan det ju vara så att SAS ställer villkor och hoppas på ett för högt pris, resonerar Lidman.
SAS-aktien sjönk med cirka sex procent på fredagsmorgonen, men har stigit enormt sedan den värsta krisen i bolaget härjade under hösten.
Fakta: SAS sparpaket
* Cirka 15 000 anställda ska bli färre genom försäljning av verksamheter och uppsägningar. 800 administrativa tjänster försvinner i Sverige, Norge och Danmark.
* Marktjänsten, som jobbar med incheckning och bagagehantering, säljs.
* Det norska flygbolaget Wideröe säljs.
* Alla anställda får sänkta löner och sämre arbetsvillkor.
(TT)