I januari 2015 rullade de första XC90 ner från produktionslinan i Göteborg. Nu har modellen bidragit till Volvos rekordförsäljning, en halv miljon bilar totalt 2015. Arkivbild. Foto: TT

Rekord för Volvo – över drömgräns

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Cars satte försäljningsrekord i fjol och nådde över ”drömgränsen” en halv miljon bilar. Ökningen jämfört med året innan var åtta procent. Men på den nya hemmamarknaden i Kina låg Volvos försäljning stilla.

I Europa och USA lockade Volvo betydligt fler bilköpare under 2015 än året före. Där finns grunden till företagets nya rekordsiffra, 503.127 sålda bilar.

Bland modellerna säljer XC60 fortfarande bäst globalt sett, nästan 160 000 bilar ifjol.

Men bakom uppsvinget finns framförallt nya XC90, som började levereras i maj.

– Den har inte slagit igenom under ett helt år ännu, så vi ser fortsatt stor tillväxt tack vare XC90 under 2016 och framåt, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Kina störst

Den som letar efter ett orosmoln för Volvo Cars bör kanske titta mot Kina. Försäljningen där ligger stilla vid nästan 81 600 bilar, med en ökning på bara 14 exemplar från 2014. Säkert inte vad företaget hoppats på, särskilt med tanke på att Volvo Cars ägs av kinesiska Geely Holding.

– Men under fjärde kvartalet växte vi med ungefär elva procent i Kina, tack vare nya modeller. Och vi ser en stark potential för ytterligare tillväxt. Det handlar även om att nätet av återförsäljare behöver expandera. Där finns mycket kvar att göra, säger Stefan Elfström.

Kina behåller dock positionen som det land där flest köper en ny Volvo. Detta trots att den kinesiska bilmarknaden den senaste tiden bland annat lidit av överkapacitet, konstaterar Kinabedömaren Fredéric Cho.

– Väldigt många andra utländska bolag har gått sämre i Kina. Volvos siffror är ett styrkebesked på en kinesisk bilmarknad som vart lite svajig, säger han till TT.

I Sverige slog man rekord med 71.221 bilar, och i USA såldes 70.000 Volvobilar under 2015.

Mot nytt mål

Med det nya säljrekordet i handskfacket kör Volvo vidare mot nya mål. Företagets ambition är sälja 800.000 bilar årligen. Man har tidigare sagt att detta ska uppnås 2020, och inkludera 200 000 bilar i Kina.

Även om målet är högt satt tror Fredéric Cho att Volvo kan ha en chans att locka en växande kinesisk medelklass som ställer nya krav.

– Utländska bolag som etablerat sig i Kina, och dit kan man väl nu räkna Volvo, har all anledning att fortsätta gynnas av kinesiska krav på hållbarhet och kvalitet, säger han.

Dessutom hoppas Volvo på fortsatt tillväxt på den amerikanska marknaden.

– Där har vi vänt utvecklingen och visat en stark siffra för 2015. På medellång sikt ska vi nå upp i 100.000 bilar per år, säger Stefan Elfström.

Målet är att Volvo Cars ska bli ”ett verkligen globalt premiumbilbolag”, säger företagets vd Håkan Samuelsson enligt ett pressmeddelande.

Fakta: Volvos försäljning

Sålda Volvobilar 2015, med förändring i procent från året före:

Europa: 269.249, +10,6

(Därav Sverige: 71.221, +15,9)

Kina: 81.588, oförändrat

USA: 70.047, +24,3

Totalt: 503.127, +8,0

Källa: Volvo Cars, Bil Sweden

Fakta: Volvo Cars

Ägs sedan 2010 av Geely Holding och två kinesiska investeringsfonder. Ägdes tidigare av Ford, som i sin tur köpte verksamheten från AB Volvo 1999.

Antal anställda: drygt 26.000.

Huvudkontoret finns i Göteborg.

De stora fabrikerna ligger i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu (Kina). Dessutom finns en motorfabrik i Skövde och en i Kina, och en karossfabrik i Olofström. En ny fabrik byggs i Charleston, South Carolina, USA och ska tas i drift 2018.

Gjorde 2014 en vinst på nästan 2,3 miljarder kronor.

Satte säljrekord även 2014, då med 465.866 bilar (+8,9 procent från 2013).

Källa: Volvo Cars

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.