När Saab krisade som värst var dåvarande näringsministern, Maud Olofsson (C), tydlig med att regeringen inte var beredd att riskera skattebetalarnas pengar för att rädda Saab.
Men det är precis vad som riskerar att ske. Staten gick via Riksgälden in och garanterade ett lån på 2,2 miljarder kronor till Saab.
Det var Saabs reservdelsbolag som framför allt var säkerheten för statens lån och som skulle borga för att skattebetalarna fick tillbaka sina pengar.
Då, för tre år sedan, var reservdelsbolagen Saabs guldägg. Nu går de allt sämre.
Rapport har varit i kontakt med Svenska Bil som tidigare hade världens största verkstadskedja för Saab-bilar.
Svenska Bils försäljning av originalreservdelar har sjunkit med över 50 procent de senaste två åren. Om några år upphör försäljningen helt.
– Vi räknar helt kallt med tre-fyra år till, säger Gunnar Lesaque, servicemarknadschef på Svenska Bil.
Svårt klara sig själv
De auktoriserade verkstäderna satsar främst på de nya bilmodellerna. Det är ägarna av relativt nya bilar som är beredda att betala för dyr service och dyra originaldelar.
Utvecklingen slår hårt mot Saabs reservdelsbolag. Bilden är en annan än när staten gick in med garantierna för lånet på 2,2 miljarder kronor. För tre år sedan var den sammanlagda vinsten på 500 miljoner kronor per år, i fjol var vinsten bara 120 miljoner kronor efter skatt. Reservdelsbolagen lider av att de nu måste klara sig själva och inte är en del av en koncern med ett eget distributionsnät.
– Vi delade på många av de stora kostnaderna, för till exempel IT-systemen. Nu är vi ensamma om de kostnaderna, säger Lennart Ståhl vd för Saab Automobile Parts.
Finansdepartementet utreder
Att stå på egna ben innebär radikalt högre kostnader.
Alla fristående bedömare som Rapport har talat med anser att det är omöjligt för staten att få tillbaka sina pengar.
– Risken är stor att staten åker på en miljardförlust. Man har missbedömt kostnaderna att köra den här verksamheten som ett fristående bolag mot när det fanns inom Saab, säger Martin Sköld, bilforskare på Handelshögskolan.
Finansmarknadsminister Peter Norman, som ansvarar för frågan inom regeringen, vill inte ställa upp på en intervju, men finansdepartementet ska nu göra en utvärdering av vad reservdelsbolaget kan vara värt.