Tidningen erfar att bankens åtagande för att garantera kortkundernas betalningar kan uppgå till fyra miljarder – pengar som till stor del riskerar att gå förlorade om SAS går omkull.
SEB vill inte kommentera tidningens uppgifter.
Samtidigt fortsätter försöken att få fackföreningarna att acceptera bolagets krisplan. Om inte facken går med på SAS krisplan riskerar flygbolaget konkurs.
Tålamodet tryter
Svensk Pilotförening frågar i ett öppet brev till finansmarknadsminister Peter Norman om svenska staten, som delägare i SAS, kräver att bolaget avviker från den svenska modellen med förhandlingar. Det skriver Svenska Dagbladet.
I måndags sade SAS ledning att facken har en vecka på sig att godta sänkta löner och sämre villkor.
Annars tryter tålamodet bland långivare och ägare. I brevet undrar Svensk Pilotförening om regeringen har krävt att förbundets medlemmar utan förhandlingar ska skriva under avtalet som innebär kraftigt sänkta löner samt sämre villkor för pensioner och tjänstgöring.
-Vi går varken med på att skära i lön eller pension. Det säger Asbjörn Wikestad, ledare för fackföreningen SAS personalklubb med 1.000 medlemmar till norska nyhetsbyrån NTB.
Enligt Wikestad har man avstått från löneökningar i flera år.
-Samtidigt har vi effektiviserat och ökat produktiviteten. Det är inte markpersonalen som orsakar problem för SAS, fortsätter han. SAS har kallat åtta fack till förhandlingsbordet.