Foto: TT

SAS rasar på börsen efter delårsrapport

Uppdaterad
Publicerad

Knivskarp konkurrens och prispress på flygmarknaden tvingar SAS till ytterligare miljardbesparingar. Samtidigt har en diskussion inletts med facket om mer flexibilitet. Aktien rasar med 8 procent efter delårsrapporten

SAS tillkännager nya besparingar på 1,1 miljarder kronor. Det innebär att flygbolaget ska kapa kostnaderna med totalt 2,1 miljarder kronor till 2017, om man lägger ihop de besparingar som presenterats under året.

Tidigare i år har det handlat om varsel av personal inom flera verksamheter. Den här gången ligger fokus mer på andra effektiviseringar, enligt vd Rickard Gustafson.

– Det är allt från förändringar i administrationen, till förenklade logistikflöden och minskade kostnader för fastigheter, säger han till TT.

Ny linje

För att stå sig i konkurrensen blir det även några satsningar. SAS startar nästa höst en ny linje mellan Stockholm och Hongkong, och fortsätter att bygga ut servicen för dem som reser ofta.

För perioden augusti-oktober blev förlusten för bolaget 450 miljoner kronor före skatt. Rensat för engångsposter blev det i stället en vinstökning till 789 miljoner kronor. Det kan jämföras med 601 miljoner kronor ett år tidigare.

– Vi klarar att leverera på våra löften i en tuff industri. Men vi vet ändå att ett överskott på nästan 800 miljoner i kvartalet inte är tillräckligt, säger Rickard Gustafson.

Aktien rasar åtta procent på Stockholmsbörsen.

– Det är positivt att SAS väntas sig en vinst kommande året. Men det är dyrt att leverera den vinsten. Kostnaderna för de nya besparingsprogrammen är betydligt högre än vad jag hade väntat mig, säger Jacob Pedersen analytiker på danska Sydbank.

– Nya villkor för avsättningarna till pensionssystemet tär på bolagets eget kapital. Det gör att bolaget framstår som lite mer sårbart, säger han om varför aktien faller så kraftigt.

Fortsatt press

Parallellt med besparingarna har SAS ledning inlett diskussioner med facket om mer flexibla arbetssätt.

– Vad som sker i vår industri är att det har etablerats en ny standard. Flygbolag som expanderar anställer lite egen personal. Mer anställda finns i bemanningsföretag, man ändrar lönemodeller och så vidare, säger Rickard Gustafson.

– Jag säger inte att vi ska gå den vägen, men vi måste förhålla oss till läget i industrin. Nu är vi i gång med de diskussionerna och det måste få ta sin tid, säger han.

Bränsle är en tung kostnad för flygbolagen, och det senaste halvåret har oljepriset rasat. Men det är inget SAS har tjänat på.

– Oljepriset har gått ner. Men vi betalar i dollarn, och svenska kronan har försvagats. De posterna tar ut varandra ganska väl just nu, säger Rickard Gustafson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.