– Senaste skandalen har inte gjort det direkt enklare på det här området, säger svenska EU-kommissionären Cecilia Malmström under en träff med svenska journalister i Bryssel i dag.
En viktig del av förhandlingarna handlar om att ömsesidigt erkänna varandras olika standards och ofta nämns just bilar som exempel på där USA och EU har olika standarder och testmetoder.
– Vi har hävdat med emfas att vi har bra kontroll på detta, att vi är bra på tester och att vi övervakar detta väldigt noga i Europa. Men den senaste skandalen har ju inte stärkt det resonemanget, det är illa, säger Malmström.
Svårare att övertyga USA
Skandalen ger USA en möjlighet att ifrågasätta EU:s normer och testmetoder i bilindustrin som uppenbarligen har misslyckats stoppa ett omfattande fusk. Det blir nu svårare att övertyga amerikanerna att det är EU:s normer för bilar som ska gälla inom frihandelsområdet.
Förhandlarna om TTIP ska träffas senare i oktober och då kommer sannolikt kommer avgasfusket upp.