Magnus Sjögren arbetar i en ifrågasatt bransch men han har anledning att ändå vara mycket nöjd. Sjögren är vice vd för Folkia, ett av de största snabblåneföretagen i Sverige och för dem liksom för de andra bolagen i branschen går det strålande.
– Vi har fått tränga ihop oss lite allt eftersom det blir fler anställda, berättar han när han visar runt på kontoret vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Fördubblad omsättning
Förutom att leda Folkia är Sjögren också ordförande i branschföreningen Svenska Konsumentkreditföretagen som organiserar majoriteten av snabblåneföretagen. Det är en sällsynt framgångsrik sammanslutning.
SVT har granskat medlemsföretagens senaste årsredovisningar och funnit en enastående utveckling. På bara fem år har omsättningen gått upp med 99,7 procent, det vill säga en fördubbling. Samtidigt ökar vinsten under samma period med över 55 procent.
Blygsam med glädjesiffrorna
Många företagsledare skulle slå en frivolt över sådana siffror och vara snabba med att dela med sig av dem, men Magnus Sjögren är en av få vd:ar som inte gärna talar om ekonomiska framgångar offentligt. Vinsterna är känsliga, särskilt ställt mot det faktum att antalet kunder som hamnar i ekonomiska problem på grund av snabblån aldrig har varit fler.
I stället säger han att han inte tagit del av vinstsiffrorna och nöjer sig med att bekräfta att det går bra.
– Branschen mognar och möter den efterfrågan som vi ser i marknaden, säger han stillsamt.
Etiska riktlinjer
Han berättar också att branschen nu enat sig kring etiska riktlinjer och att man hela tiden förfinar sin kreditprövning. Att så många snabblånekunder – var tjugonde enligt branschens egna siffror – ändå hamnar hos Kronofogden beklagar han.
– Vi har fokus på att det ska bli bättre, säger han.