Foto: SVT/Scanpix

Trots missnöjda kunder gör bankerna miljardvinster

Uppdaterad
Publicerad

Hittills i år har Nordea, Swedbank och Handelsbanken gjort en vinst på 54 miljarder, men storbankernas kunder blir allt mindre nöjda, säger SVT:s ekonomikommentator Peter Rawet.

Bankkoncernen Nordea redovisar i dag en vinst på nästan åtta miljarder kronor för årets tredje kvartal. Banken gör därmed en storvinst men går samtidigt sämre än de andra svenska bankerna.

-Det kan förklaras med att Nordea har affärer i bland annat Danmark som har mer problem än övriga Norden och att banken även är inne i speciella branscher som shipping som går dåligt när världshandeln sjunker, säger SVT:s ekonomikommentator Peter Rawet.

”Bankerna en termometer”

Under årets första nio månader har Nordea, Swedbank och Handelsbanken gjort en vinst på 54 miljarder svenska kronor och både Handelsbanken och Nordea redovisar de bästa tredje kvartalen någonsin.  

-Bankerna är ju en termometer i samhällskroppen eftersom de känner av läget i flera branscher och det är fortfarande enormt höga vinster i de svenska företagen. Samtidigt är bankernas kvartalsrapporter en blick i backspegeln där problemen med nya varsel och minskad orderingång ännu inte dykt upp, säger Rawet, som tillägger att det med stor sannolik kommer att vända även för bankerna.

Men att bankerna skulle spara sina vinster i buffertar inför sämre tider är inte sannolikt. Antagligen kommer en stor del istället att gå tillbaka till aktieägarna i form av utdelningar, i alla fall för Swedbank och Handelsbanken som ligger över regeringens krav på hur mycket egna pengar bankerna måste ha.  

När Nordeas vd Christian Clausen i dag fick frågan om bankens vinst kommer komma kunderna till del svarade han att banken just nu måste tänka på regeringens krav på ökat eget kapital i banken i första hand.

”Ställ banken mot väggen”

För att få ta del av bankernas lönsamhet måste kunderna bli bättre på att ställa bankerna mot väggen genom att helt enkelt byta bank, enligt Peter Rawet.

-Och för att lättare kunna byta bank behöver kunderna hjälp från regeringen i form av förenklade regler kring till exempel möjligheten att behålla sitt kontonummer om man byter bank och rimliga kostnader för att lösa ut bundna bolån.     

Svenskt Kvalitetsindex kundundersökning, som publicerades tidigare denna månad, visar att privatkundernas nöjdhet med storbankerna rasar och att Nordea är den bank som tappar mest.

-Sverige har några av de vinstrikaste bankerna i Europa men så länge man som kund går till banken utan att känslan infinner sig av att båda parter gör en bra affär så kommer missnöjet att fortsätta växa, säger Peter Rawet.  

Aktieägare och kund på samma gång

Han lyfter dock fram att många bankkunder också är aktieinnehavare genom sina pensionsbesparingar i statliga och privata fonder

-Som aktieägare vill vi ju att bankerna ska göra stora vinster och som kunder vill vi få bra villkor. Och från regeringen kommer också dubbla budskap om att bankerna gärna ska gå bra så att de kan bli trygga och bygga upp en buffert samtidigt som de ska ge kunderna justa villkor – och den avvägningen klarar bankerna kanske inte av – vilket syns i kundmissnöjet.  

I delårsrapporten redovisar Nordea ökade intäkter, stigande räntenetto och ökat provisionsnetto.

-Det ökade räntenettot visar att bankerna är duktiga på att ta betalt för bolån och ökat provisionsnetto visar att de tar bra betalt för fonder och liknande banktjänster, säger Rawet.

Dags att bli orolig

I en kommentar skriver Nordeas vd Christian Clausen att ”det tredje kvartalet utmärktes av vikande tillväxt och låga räntor på våra hemmamarknader. Nedgången i ekonomin fortsätter att hämma konsumtion och investeringar”.

-Ska man tolka det han säger så känner banken av nedgången och då bör man som skattebetalare bli orolig. Den svenska banksektorn är fyra gånger större än svensk ekonomi, mätt i BNP, vilket gör oss till ett av de mest bankberoende länderna i världen. Därför måste man också vara försiktig med vilka risker bankerna tar under de goda åren för att skattebetalarna inte ska behövs stå för räkningarna när bankerna går dåligt.  

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.