Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Knut Kainz Rognerud

Knut Kainz Rognerud

Ekonomireporter

Strejken ditt eget fel

ANALYS · Skyller du på ”giriga” SAS-piloter för att du missade Irlandsmatchen i Paris på grund av inställt flyg? Tänk om. Verkligheten är lite mer komplicerad.

Passagerare och arbetsgivare har de senaste dagarna skällt på SAS piloter som strejkat. Cirka 100.000 passagerare har drabbats. Resultatet blev 2,2 procent i ett ettårigt avtal plus en gemensam lönelista i stället för två som SAS ville ha. Var det värt det? Det låter inte så. Men då ska man komma ihåg följande.

De senaste tio åren har inte varit särskilt roliga för de anställda i det en gång så stolta flygbolaget som 1946 grundades av ett svenskt, ett norskt och ett danskt flygbolag. I dag låter beskrivningen mest som en inte särskilt rolig Bellmanhistoria.

Orsaken stavas framför allt Ryanair. Det irländska flygbolaget har med aggressiv prissättning, dyra kringtjänster och skattesubventioner förstört för många europeiska flygfirmors affärsmodeller. Modeller där det gick att ta överpris för affärsresenärerna och bjuda de andra på dyrt ”gratis” vin och öl.

Miljardförluster

SAS har sedan 2009 gjort miljardförluster och 2012 ville inte två av huvudägarna, familjen Wallenberg och svenska staten mer. Den svenska regeringen och de andra ägarna krävde att de anställda, inklusive piloterna, skulle kraftigt sänka sina löner och andra ersättningar. Annars skulle de sätta bolaget i konkurs.

Facken ansåg att de inte hade något val. Lönerna sänktes med 15 procent. Till det kom bland annat försämrade pensionsavtal och ändrade arbetstider. Totalt sänktes ersättningarna för många med runt 20 procent.

Det var inte första gången SAS-piloterna tvingades gå med på sänkta löner.

Sämre villkor

Men visst kan en duktig pilot med många år i yrket tjäna bra. Men de goda åren är borta och SAS, liksom många andra stora flygbolag, pressar sina anställda allt mer.

Så frågan du som resenär snarare bör ställ dig är: vem vill du ska flyga ditt plan och vad är du beredd att betala? I det priskrig som pågår just nu sägs piloter i många flygbolag upp på löpande band. De återanställs via den egna firman och med sämre villkor.

Styrspaken framåt eller bakåt?

När det gäller kabinpersonalen är man redan där. När senast hörde du svenska, tyska eller franska talas av en Ryanair-steward? Många av de anställda i de antifackliga lågprisbolagen rekryteras bland unga nyutbildade i Östeuropa.

Det är samma trend som inom byggbranschen. Polackerna bygger om våra badrum. Ukrainarna bygger om polackernas badrum och uzbekerna bygger om ukrainarnas badrum. Risken finns att prispressen gör att kvalitetssäkringen tappas bort på vägen.

Det är en sak om det kommer varmvatten ur kallkranen. Det är lite värre om piloten tror att planet går nedåt när man drar i cockpits styrspak.

Pilotstrejk

Mer i ämnet