Redan förra året var kampen hård i lyxbilssegmentet. Mercedes sänkte priserna för att kunna slåss med Audi som har störst marknadsandel i landet. Det var en av förklaringarna till att Volvos försäljning minskade förra året.
Nu hoppas Volvo på en vändning och under årets första fem månader har försäljningen ökat kraftigt. Ledningen hoppas mycket på den fabrik som ska presenteras för media i morgon i den kinesiska megastaden Chengdu i västra Kina med 14 miljoner invånare. Genom att ha en egen produktion i Kina slipper Volvo att betala tull och andra införselavgifter, vilket sänker kostnaderna dramatiskt.
Alla kan inte bli vinnare
Problemet för Volvo är att nästan alla andra utländska tillverkare tänker på samma sätt och att de har lika högt uppskruvade förhoppningar som Volvo. Bolagets mål är att sälja hela 200.000 bilar i Kina.
Enligt den ursprungliga planen skulle det ske redan år 2015 men nu har ledningen skjutit på målet fram till år 2020. Men med en försäljning i år på runt 50.000 bilar innebär det att försäljningen måste öka dramatiskt under de kommande åren. Då många andra tänker på samma sätt innebär det att ett antal fabriker kommer att stå halvtomma. Alla kan inte bli vinnare.
Det är något som Volvo är medvetna om och när jag pratade med bolagets nye försäljningschef i Kina, Fu Qiang, räknande han kallt med ett fortsatt priskrig som kommer att pågå i flera år framöver.
Risker med rea
Även om Volvo nu börjar se en vänding på försäljningen innebär inte det automatiskt att alla problem är lösta. Tvärtom kan det vara så att för att klara av att försörja fabriken i Chengdu med tillräckliga volymer, måste Volvo sänka priserna så mycket att bolaget inte tjänar några pengar i Kina.
Det slår hårt mot Volvo som redan pressas hårt på sina andra marknader och redovisade en förlust på nästan en miljard kronor förra året.