Produktion av nya lyxmodellen XC 90 på Torslanda-fabriken i Göteborg Foto: TT

SVT erfar: Volvo nyanställer hundratals

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Cars måste nyanställa ytterligare 200-300 personer i höst i Göteborg, erfar SVT. Den nya bilmodellen XC 90 har blivit en försäljningssuccé som gjort att bilfabriken i Torslanda inte klarar av att möta efterfrågan. Fortsätter försäljningsframgångarna blir det fler nya jobb till våren.

Det går lite för bra för Volvo Cars nu. Den nya lyxbilen XC 90 säljer över förväntan och det har blivit ett problem för företaget. Redan finns order på 57.000 bilar medan Volvo bara har planerat för att tillverka 50.000 bilar i år. Det har medfört att väntetiderna nu är uppe i åtta månader i Sverige från beställning till leverans. Den som köper i dag får tidigast sin bil någon gång i april nästa år och det gör att många kunder tvekar.

– Jag skulle absolut inte köpa, säger Peder Fridheim som SVT träffar när han är ute och letar efter en ny bil på en bilfirma i Stockholm. Det finns så mycket annat som jag kan köpa.

Återförsäljare bekymrade

Anders Rydheimer som är marknadschef för Bilia i Sverige är bekymrad: 

– Det är förstås inte bra med de långa väntetiderna även om det är resultatet av en försäljningssuccé. Jag hoppas att Volvo hjälper oss att få bukt med detta.

I Sverige är problemet ändå begränsat då det finns många som är beredda att vänta. Så är det inte på Volvos viktigaste marknader i USA och i Kina där rika bilköpare vill ha bilen med en gång.

Kina och USA kan särbehandlas

Docent Martin Sköld som forskar om bilindustrin på Handelshögskolan i Stockholm tror därför att kunderna där inte behöver vänta lika länge som i Sverige.

– Volvo kommer att se till att de marknader som är mest nervösa och känsliga för väntetider kommer att få sina bilar fortare än på andra marknader där det finns en annan uthållighet från kundernas sida, säger han till SVT.

Volvo har tagits på sängen av framgången och det pågår nu en stor aktivitet i Torslandafabriken i Göteborg. I våras infördes ett nattskift och 1.500 personer har anställts för att klara tillverkningen av XC 90. Det är en av de största satsningarna i Torslandafabrikens historia. Men det räcker alltså inte.

– De jobbar febrilt för att kunna lösa detta. Vi har fått höra att någon gång kring årskkiftet ska Volvo hitta ett sätt att möta den här efterfrågan, säger Bilias marknadschef Anders Rydheimer.

Fler bilar per timme

Enligt SVT:s källor utökas nu produktionen stegvis genom att fabriken tillverkar allt fler bilar i timmen. Nyligen skruvades takten upp från 50 bilar i timmen till 51 bilar i timmen och de närmaste månaderna ökas takten till 54 bilar i timmen. Det innebär att minst 200 till 300 jobb skapas enligt SVT:s källor. Fortsätter framgången räknar Volvo med att dra upp produktionen till 60 bilar i timmen och det innebär ytterligare jobb.

SVT har varit i kontakt med Volvos pressavdelning och man bekräftar nyanställningar.

– Vi har redan anställt 70 personer utöver de 1 .500 som anställdes i våras, säger Volvo Cars presschef Stefan Elfström. Vi kan dock inte kommentera våra planer för framtiden.

För Volvo står mycket på spel. Den nya modellen XC 90 är den första bilmodellen i satsningen på att byta ut hela bilprogrammet under de kommande fyra åren. Volvo hoppas tjäna mycket pengar på modellen.

Med den nya XC 90 tar bolaget steget in i den absoluta lyxklassen där marginalerna är som allra störst. Det märks på prislappen som börjar strax under 600.000 kronor, men vad slutpriset blir om man väljer en bil som har hybidmotor och all extra utrustning får Bilias marknadschef Anders Rydheimer räkna på ett tag innan han kan ge svaret.

– Du får räkna med att betala en bit över en miljon kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.