Volkswagen Sveriges vd Claes Jerveland ber om ursäkt för avgasbluffen Foto: TT

Volkswagen ber kunderna om ursäkt

Uppdaterad
Publicerad

Claes Jerveland, Volkswagens chef i Sverige, ber kunderna om ursäkt. Han har också kallats till miljöministern för att förklara hur det kommer sig att närmare en kvarts miljon bilar som rullar på svenska vägar måste in på verkstad efter den avslöjade avgasbluffen.

– Vi har tagit till oss av det här och beklagar och vill be alla våra kunder om ursäkt, nu gäller det att se framåt, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen i Sverige, till P1 Morgon i Sveriges Radio.

Han säger vidare att bolaget nu i Tyskland arbetar med den tekniska lösning som krävs för de aktuella bilarna ska kunna åtgärda bilarna.

Volkswagens utsläppsbluff

– Då kommer man att sätta in en ny teknisk lösning och exakt vad det är, är för tidigt att gå in på. VW jobbar på en teknisk lösning och nu vill vi ha den testad. När den är godkänd kommer vi att rulla ut.

”Vi kan lära oss”

Claes Jerveland fick också frågor om den hårda kritik Volkswagen fått för bristfällig information till de svenska kunderna:

– Där förstår jag om medierna trycker på, men saken är den att det här är komplicerad materia. Vi har gett den information vi kan ge, men vi kan lära oss och göra det bättre framöver, säger han.

På frågan om han själv inte borde ha gått ut och informerat om läget under den tid skandalen pågått svarar han:

– Det får andra utvärdera.

Snart har två veckor gått sedan utsläppsskandalen började rullas upp och fortfarande har de enskilda bilägarna inte fått någon information om just deras bilar är berörda eller inte. Volkswagen kommer att kontakta dem via brev, men kan i nuläget inte svara på hur länge bilen måste vara inne på verkstad för att uppdatera programvaran som gör avgasbluffen möjlig.

”VW har snålat på tekniken”

– Jag tror också att man kommer behöva sätta in en ny reningsteknik i bilarna, teknik som använts länge av andra tillverkare men som Volkswagen inte infört för att spara pengar, säger motorjournlisten Robert Collin till Gomorron Sverige.

Ingemar Denbratt, professor i motorförbränningsteknik tror att bilägarnas bränslenota blir högre efter att Volkswagen tvingats skruva på motorerna för att få ner kväveoxidutsläppen.

– Konsumenten kommer förmodligen att märka att i praktisk körning så blir förbrukningen lite högre, det är ju klart därför man har gjort det, för att få en låg dieselförbrukning, säger han.

Sänkta utsläpp ger högre förbrukning

Kväveutsläppen och bränsleförbrukningen står i motsatsförhållande till varandra, ju mindre bränsleförbrukning, desto mer kväveoxidutsläpp. Själva ingreppet för VW är inte särskilt svårt, även om det rör sig om väldigt många bilar.

– Man behöver inte byta en massa komponenter, utan det här är fullt görligt, säger han.

Ytterligare en följdeffekt blir förmodligen mer koldioxidutsläpp. Men med ingreppen kommer Volkswagen att leva upp till certifieringskraven vad gäller utsläpp av kväveoxid och koldioxid, enligt Ingemar Denbratt.

Avvikande åsikt

Christer Karlsson, professor vid Köpenhamns Business School och expert på fordonsindustrin, tror däremot inte att det räcker för Volkswagen att bara ta bort den manipulerade programvaran:

– Det här är inte något som man skruvar till. Man kan ta bort programvaran så att den renar bättre från kvävedioxid men då drar bilen mer bränsle. Det här är inte en möjlig ekvation och något måste göras om och det har inte Volkswagen svarat på ännu, säger han.

Christer Karlsson menar att om VW ska få ned såväl utsläppsnivåerna som att se till att bilarna inte drar mer bränsle behövs drastiska åtgärder:

– Då behövs motorn byggas om på något sätt. Det finns nyare motorer som har bättre funktioner men hur man ska få det i de gamla motorerna vet jag inte.

”Andrahandsvärdet stabilt”

Många VW-ägare är oroliga för att värdet på deras bilar ska rasa, men där tror Robert Collin att oron är obefogad.

– Andrahandsvärdet blir det inga problem med. Efter återtagandet kommer bilarna kommer bli så rena som de skulle ha varit från början, så några skadestånd för minskat värde tror jag inte det blir. Men krångligt blir det: man kommer att själv få köra bilen till verkstaden och ta bussen därifrån, precis som vanligt, spår Robert Collin.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet