Foto: Scanpix

Volvo blir störst i världen

Uppdaterad
Publicerad

Lastbilsjätten AB Volvo köper 45 procent i ett nytt dotterbolag i Kina. Därmed blir företaget världens största tillverkare av tunga lastbilar.

Bolaget heter Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) och är dotterbolag till det kinesiska bolaget Dongfeng.

– Kina har varit något av en vit fläck för Volvo. Nu tar vi definitivt hand om den vita fläcken, säger Volvokoncernens vd Olof Persson på en webbsänd presskonferens.

Volvo i Kina

Genom affären går Volvo om Daimler som världens största tillverkare av tunga lastbilar.

Affären beräknas ta tolv månader att  genomföra och måste godkännas av olika konkurrensmyndigheter.

Volvo vill inte avslöja hur affären ska finansieras.

Tillsammans sålde AB Volvo och  Dongfeng över 400.000 tunga och medeltunga lastbilar 2011, uppger företaget.                  

Inga jobb flyttas

Enligt Volvo kommer affären inte innebära att jobb flyttas från Sverige till Kina.      

Det är, hävdar Volvo, snarare så att affären skapar jobb i Sverige.

– Det här leder till en högre aktivitet och vår erfarenhet är att det skapar jobb i hela systemet, Sverige inkluderat. Det är vår erfarenhet fram till nu och det gäller både vår egen personal inom Volvokoncernen och våra underleverantörer, säger Olof Persson.

Han ser i dagsläget inga orosmoln kring att affären ska godkännas av kinesiska myndigheter innan den går i lås.

-Vi kan inte se något sådant nu. Men jag vill inte spekulera. Det här är en process för myndigheterna och jag är ödmjuk inför den processen, säger Persson.

Facket positivt

Affären tas emot positivt av facket.

-Det här betyder att man får större tillgång till världens största lastbilsmarknad än vad man fått tidigare, säger Mikael Sällström, ordföranden för IF Metallklubben på Volvo i Göteborg.

Någon rädsla för jobb kommer flyttas från Sverige till Kina finns inte.

-Nä, det är snarare tvärtom. Det krävs en hel del kunnande från tekniker och där har Volvo mycket kunskap som kan generera jobb här i Sverige, säger Sällström.

Strategiskt köp

Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är köpet ett viktigt strategiskt steg för Volvo.

-Man kan säga att Kina tidigare har varit lite av en nagel i ögat för Volvo.

Enligt Engellau gör köpet att Volvo får ett mer heltäckande produktutbud.

-Köpet möjliggör att man har en produkt, via Dongfeng, som man kan distribuera och som kan täcka upp på marknader där Volvos produkt anses vara för dyr, för tung eller för avancerad, säger han.

En industriellt viktig och riktig affär. Så beskriver Martin Sköld, fordonsindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm, Volvos köp.

-Man kan använda en kinesisk produktbas och bygga utifrån den, det är det absolut viktigaste i affären. Plus att man får tillgång till en stor marknad, säger han.

DFCV

  • Volvokoncernen betalar 5,6 miljarder kinesiska yuan för 45 procent av aktierna för det nybildade dotterbolaget Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) som i dag ägs av kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng (DFG).
  • DFG fortsätter äga 55 procent i DFCV.
  • DFCV innehåller huvuddelen av DFG:s verksamhet inom tunga och medeltunga lastbilar.
  • Hade DFCV funnits 2011 skulle bolagets ha sålt för 39 miljarder kinesiska yuan och haft en rörelsevinst på 1,2 miljarder. Under de tre första kvartalen i fjol hade bolaget omsatt 22 miljarder yuan och haft en vinst på 300 miljoner.
  • DFCV:s marknadsandel i Kina är 16,1 procent på tunga lastbilar och 15,7 procent på medeltunga. Bolaget har 28 000 anställda.
  • DFG:s huvudkontor ligger i staden Wuhan i Hubei-provinsen. Lastbilsverksamheten är koncentrerad till staden Shiyan, också i Hubei, där även tillverkning sker.

Källa: AB Volvo (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo i Kina

Mer i ämnet