Foto: TT

Volvo Cars backar i Kina

Publicerad

Det kärvar för Volvo Cars i Kina, som numera är märkets största marknad. Juli bjöd på en kalldusch med ett ras på över 15 procent.

Tack vare rejäla uppgångar i USA och Europa landar ändå totalsiffran på plus.

– Situationen i Kina är tuff. Vi ser en generell avmattning och osäkerhet i ekonomin som slår mot bilförsäljningen, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström.

I fjol firade Volvo Cars, som sedan 2010 ägs av kinesiska Geely, rekordförsäljning i Kina med en uppgång på nästan 33 procent till 81 000 bilar. 2015 har det inte varit lika muntert. Årets sju första månader har försäljningen backat 3,3 procent jämfört med samma tid förra året.

Volvoledningen hoppfull

Inbromsningen i den kinesiska ekonomin har fått flera biljättar att oroa sig. Ford har till exempel uttalat att det kan bli en nedgång för första gången sedan 1998, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Men Volvoledningen tror att det vänder under andra halvåret.

– Vi förväntar oss fortfarande att sälja mer än 2014 och växa mer än premiummarknaden i stort. Det baserar vi på att försäljningen av nya XC 90 kommer i gång senare i Kina, säger Stefan Elfström.

I USA säljs redan den nya stora suven och den har bidragit till att vända den tidigare problemmarknaden. I juli ökade försäljningen med 14,7 procent och hittills i år är uppgången 2,2 procent. Stark försäljning i Sverige och övriga Europa gjorde att Volvos totala försäljning i juli hamnade på 38 128 bilar, en uppgång med 4,6 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.