Försäljningen av nya etanolbilar har rasat under lång tid. Från om med 2016 stoppar Volvo Cars försäljningen av sina etanolmodeller, skriver Dagens Nyheter. Ford och Audi väljer samma väg, men inte Volkswagen.
Försäljningen har rasat
Bara i år har exempelvis Audis etanolmodeller, som ingår i VW-koncernen, tappat 81 respektive 86 procent av försäljningen.
En förklaring är priset på etanol. Att tanka med E85 innebär en ekonomisk förlust som ökar med varje körd mil, skriver tidningen. I dag finns 222 621 etanolbilar i trafik i Sverige, men en stor del tankas med bensin, enligt Energimyndigheten.
Volvos fyra etanolmodeller: S80, V70, S60 och V60 får ingen ersättare. Detsamma gäller den utgående modellen Ford Focus Flexifuel, och Audis modellserie A4 kombi och A4. Volkswagens Golf blir kvar, men försäljningen av etanolversionerna Passat och VW CC upphör.
Ekonomisk förlustaffär
Efterfrågan på E85 har sjunkit kraftigt, bara det senaste året har försäljningen halverats till 6,4 miljoner liter. En orsak är priset. En liter etanol kostar i dag drygt 11 kronor samtidigt som en liter bensin kostar runt 13 kronor. Men eftersom en motor som drivs med etanol har högre förbrukning än när den drivs med bensin har det varit en ren förlust att köra bil med etanol i tanken.
Vid årsskiftet blir etanolen ännu mer ekonomiskt ofördelaktig då den inte längre är befriad från energiskatt på 22 öre per liter.