Foto: TT

VW-skandal pressar tysk ekonomi

Uppdaterad
Publicerad

VW:s fusk med dieselutsläpp och en kraftig inbromsning i tillväxtländer slår hårt mot tysk ekonomi, Sveriges viktigaste exportmarknad. Samtidigt tvärnitar VW sina investeringar.

Tysk ekonomi, som i år har kört om Norge som Sveriges största exportmarknad, hotas från flera håll.

Kina bromsar in. Inflödet av flyktingar skapar politisk oro. Och Volkswagen (VW), den 78-åriga fordonstillverkaren, befinner sig i sin värsta kris genom tiderna.

Hårt slag

För VW är krisen ett fullbordat faktum. Fusket väntas ge en flodvåg av böter, stämningsansökningar och åtgärdsprogram för hundratals miljarder kronor. Bolagets ledning har redan flaggat för att investeringarna ska minskas med en miljard euro per år.

Frågan alla ställer sig nu är om krisen sprider sig till andra biltillverkare och hela den tyska ekonomin.

– Andra kan ju också ha fuskat, även om det inte ser ut så nu. Men då kan det, som pessimisterna tror, bli ett hårt slag mot varumärket ”Made in Germany”, säger Nordeas chefsanalytiker Holger Sandte till TT.

Den tyska regeringen försöker dämpa oron.

– Jag väntar mig inte att Volkswagens problem kommer att få någon bestående effekt på den tyska ekonomin, säger ekonomiministern Sigmar Gabriel, enligt Reuters.

Samtidigt spekuleras det i tysk affärspress att regeringen i veckan sänker sin BNP-prognos för 2015.

Kina-exponering

VW är Tysklands största arbetsgivare, med 270.000 anställda i landet. Till detta kommer tiotusentals tyska jobb hos underleverantörer. Tillsammans med andra tyska fordonstillverkare, som Daimler och BMW, står VW för 18 procent av tysk export, som i fjol uppgick till totalt nästan 10.500 miljarder kronor.

Hela den tyska verkstadssektorn är samtidigt hårt exponerad mot Kina. Inbromsningen där kan redan kopplas till ett fall för tysk export, minskad industriproduktion och vikande orderingång till industrin.

Å andra sidan är Tyskland fortfarande konkurrenskraftigt, med rekordlåg arbetslöshet och ett nedtryckt ränteläge. Och offentlig konsumtion väntas öka för att hantera den miljon flyktingar som väntas till landet i år.

Sandte tror att flyktinginsatser kan öka BNP med 0,2 procentenheter. Men detta tillskott kan komma att ätas upp, om Volkswagens försäljning skulle falla med cirka 10 procent.

Fakta: Sveriges största handelspartner

Tyskland är Sveriges största handelspartner, och har under perioden januari-juli 2015 köpt svenska varor för 70,7 miljarder kronor, vilket utgör 10,4 procent av den totala svenska exporten av varor. Det kan jämföras med Norge på 10,2 procent och USA på 7,6 procent.

Nu kommer ännu en signal om att landet kan vara på väg in i en period med ekonomiska problem. Det ekonomiska institutet ZEW:s index för stämningsläget bland tyska analytiker och investerare i oktober föll till 1,9, från 12,1 i september. Analytiker hade i snitt räknat med ett index på 6,0.

Samtidigt spekuleras det i om att regeringen i Berlin är på väg att sänka sin tillväxtprognos till 1,7 procent i år, från tidigare 1,8 procent. För 2016 räknar regeringen med 1,8 procent.

Nordeas tyska tillväxtprognos ligger på 1,6 procent i år och 1,8 procent 2016.

Källor: Nordea, Statistiska centralbyrån, Reuters

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.