Förtroendebarometern, som presenteras varje år och som visar vilka varumärken, institutioner och medier svenkarna litar på, släpptes idag.
De värsta förlorarna är digitala medier som Twitter, Facebook och Google. Bland yngre tappade Google och Facebook hela 17 procent.
– Det är ett ordentligt förtroenderas, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Götborgs Universitet. Det vi ser kan vara en Snowden-effekt.
Vill se fler studier
Den okända dataexpertern Edward Snowden avslöjade övervakningsskandalen förra året och blev världskänd visselblåsare över en natt.
Snowden läckte uppgifter som visade hur företag som Google inte alls höll tätt med uppgifter och att amerikanska underrättelsetjänsten NSA hade kunnat få tillgång till flera hundra miljoner användarkonton.
Men Ekengren-Oscarsson är försiktig med att dra för stora växlar på resultaten i årets Förtroendebarometer. För att bekräfta att förtroendet för digitala medier verkligen har dalat vill han se fler studier.
Knasig fråga
Jack Werner, socialamedier-expert tycker att frågan om man har förtroende för Google, Twitter och Facebook är knasig.
– Det är som att fråga om man har förtroende för brevlådor eller telefoner, säger han. Det är människorna som står bakom kontona man antingen litar på eller inte.
Hans eget förtroende för Google har inte försämrats efter Snowdens avslöjanden, säger han.
– Mitt förtroende för Google har aldrig varit högt, men jag fortsätter att använda tjänsten.
Jag är inte rädd för att någon annan ska ta del av mina uppgifter eller åsikter. Vem skulle vara intresserad?