Jamal kunde fortsätta köra taxi – trots att han är dömd för sexbrott. Foto: SVT

Dömde föraren: ”Många utan legitimation som kör”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Jamal, som utsatt flera kvinnor för sexövergrepp i taxibilar, fick trots det jobb hos Taxi 020. Janne Josefsson har träffat honom.

– Först i början var han vänlig, men sen så vart han förtrollad.  Han var väldigt aggressiv och ju mer jag stretade emot ju argare blev han, berättar Anna som blev ett av Jamals våldtäktsoffer.

Då hade han ändå blivit av med sin taxilegitimation efter att några år tidigare dömts för sexuellt ofredande av två rörelsehindrade kvinnor. Men trots det körde han i en Taxi Kurir-bil.

Tre år senare våldtog han ytterligare en taxikund – hos Taxi 020. Han fick tre års fängelse och blev ännu en gång av med sin taxilegitimation.

I slutet av november förra året fick han tillbaka tillståndet från Transportstyrelsen och sökte direkt nytt taxijobb.

 – Jag tycker det är för jävligt helt enkelt. Det är bara inte klokt. Jag blir så upprörd, det måste bli ett stopp på det här, säger Anna.

När Uppdrag gransknings Janne Josefsson kontaktar Jamal berättar han att när han fick tillbaka legitimationen sökte chaufförsjobb för det stora bolaget i Stockholm,  Taxi 020, som han tidigare kört för och där han hittade sitt senaste våldtäktsoffer.

– Jag längtade efter jobbet och räknade hela tiden varenda dag när jag får tillbaka mitt legg, säger han.

Var du inte rädd för att de skulle säga nej? De vet ju vilka domar du har?

– Nej, de har redan fått en kopia av domen, säger Jamal.

Men det var inga problem, du fick köra för 020 igen här i slutet av november, början av december i slutet av förra året?

– Nej, inga problem. De tog bild på mig, ny bild, nytt kort, nytt datum och jag började köra.

Anna blir upprörd när hon för höra hur det går till.

– Det är inte bara klokt. Alltså att det får gå till så. Jag tycker att det måste bli hårdare kontroll på alla taxichaufförer, alla taxibolag. Jag trodde man kunde ha förtroende för taxi. Men det kan man inte.

Men efter att Jamal kört en vecka spärrade Taxi 020 hans kort. Taxibolaget  reagerade efter att Uppdrag granskning börjat ställa frågor.

De stora bolagen säger ju att med oss skall ni åka, med oss kan ni vara trygga och säkra. Vad säger du om det?

– Jag säger att det är skitsnack. Det finns många chaufförer utan legitimation som kör.

Jamal hävdar att han och flera andra förare kan dela på en förarlegitimation eftersom kontrollerna är så bristfälliga.

– Jag menar en afrikan, en somalier, tio stycken somalier köra på hans legg, hans körkort.

Det är ingen kontroll?

– Ingen kontroll. Vi ser likadana ut, utlänningar. Samma som vi ser att européer ser likadana ut.

Har du själv lånat taxilegg av någon annan?

– Ja, det har jag gjort.

Det är inga problem?

– Nej, inga problem.

 Tycker du att du är lämplig som förare med den här bakgrunden?

– Du frågar mig nu idag? Jag tycker att jag är bra människa, alltså jag har ändrat på mig mycket.

Men då var du inte det alltså?

– Kanske jag var inte så lämplig. Men om du frågar mig nu jag är lämplig, självklart, säger Jamal till Uppdrag granskning.

Taxi 020:s vd Claes Löfvenberg kallar det en brist i rutinerna att Jamal kunde få jobb hos dem på nytt.

– Han slank igenom vårt nät. Vi måste skärpa våra rutiner. Vi kommer att lägga all vår energi på det, säger han till Uppdrag granskning.

Fotnot: Namnet ”Jamal” är fingerat.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.