Enligt kunderna som deltog var det inget arbetsrelaterat när Arla bjöd till golftävling. Foto: SVT

Golftävling kan vara mutbrott

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Greenfee, övernattning, mat, sprit och presenter i form av golfutrustning. Detta bjöd Arla både kunder och sina egna tjänstemän på under en golftävling i augusti 2014, samma månad som man återigen sänkte mjölkpriset.

Det var i augusti 2014 som Arla arrangerade en golftävling i Östergötland. 26 personer golfade, åt och drack för sammanlagt 120 000 kronor på Arlas bekostnad. På fakturan kan man läsa att deltagarna fått golfkläder, vin, öl, starksprit och cigaretter till en kostnad av i snitt 4 500 kronor per person.

”Tveksamt utifrån mutaspekten”

Reportrarna lyckades få ut en deltagarlista till eventet, som visade att deltagarna inte enbart bestod av Arlas chefer och tjänstemän utan även kunder.

UG – ”Vi har slösat”

Om ett företag ger olika typer av förmåner eller gåvor till kunder, ska det ske i samband med en konferens eller presentation av produkter. Är det fråga om en nöjestripp till golfbanan, med mat, alkohol och priser så skulle det kunna betraktas som mutor, menar Helena Sundén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.   

– Det viktigaste när det gäller event är att det finns en naturlig koppling till arbetet, så är det sådant som bara rör privat umgänge, sådant som man bara tycker är trevligt utifrån ett privat perspektiv, då kan det vara tveksamt utifrån mutaspekten, säger hon.

Inte arbetsrelaterat

Uppdrag granskning har varit i kontakt med några av de kunder som deltog på eventet. De uppger samstämmigt att det inte varit fråga om någon konferens eller presentation av Arla-produkter, utan att det var golfandet och umgänget som stod i centrum. Men att det skulle vara fråga om mutor håller Arla Sveriges vd inte med om.

– Jag har haft samma frågor som ni. Så jag har bett en advokatbyrå göra en utredning av alla de fallen där jag, låt säga, haft tvivel. Och hittills har jag bara hört, ”Ja, Henri, det är mycket pengar som du inte kan förklara helt och hållet för bönderna, men du håller dig utanför farozonen”, säger Henri de Sauvage Nolting. 

När det gäller egna anställda så är det upp till Arla att själva göra bedömningen vad som är rimligt att bjuda på, vare sig det är starksprit, cigaretter, golfutrustning och golfkläder. Dock måste företaget se till att de anställda betalar skatt för det. Något som företaget försäkrar att de gjort.

”Kan förstå att bönderna inte blir glada”

Men något dokument som kan bekräfta att chefer och tjänstemän som fått skattepliktiga förmåner också skattat för dem får Uppdrag granskning aldrig se. Och då ingen anteckning gjordes om vilka som till exempel fått golfgrepp under golftävlingen, borde det vara tämligen omöjligt för företaget att veta vem som ska skatta för vad.

– Jag kan absolut förstå att våra bönder inte blir glada över de pengarna vi spenderar på det här, när de får höra om de här summorna. Men jag vill se på fakta. Jag har bett våra jurister titta på alla de här fallen. Det är inte någon risk, jag vet att vi har hållit oss inom den svenska lagens ramar, säger Henri de Sauvage Nolting. 

Detta har hänt:

I början av 2014: Arla uppger att man initierar en egen kostnadsutredning, som visade på bristande kostnadskultur inom företaget. Strax före sommaren 2014 formades en grupp inom Arla Sverige med uppgift att se över samtliga rörliga kostnader, enligt Arla.

16 oktober 2015: Uppdrag granskning tar en första kontakt med Arla via telefon och mejl. Vi frågar i första skedet om vilka policys företaget har.

2 november 2015: Uppdrag granskning fortsätter att ställa frågor, som blir allt mer detaljerade och som nu handlar om hur specifika anställda använt företagskorten.

9 november 2015: Arla svarar att våra frågor har gett dem anledning att misstänka att någon olovligen har röjt företagshemligheter och att de tillsatt en intern utredning. De kommer inte att kommentera våra uppgifter innan utredningen är avslutad.

10 november 2015: Arla går ut med ett pressmeddelande att Arla om ett effektiviseringsprogram i Sverige. Under 2015 ska kostnaderna minska med 50 miljoner kronor inom Arla i Sverige. Man ska bland annat implementera ett nytt rese- och utläggssystem och förstärkta policies för bättre kontrollmekanismer.

24 november 2015: Arla svarar att Uppdrag granskning får en intervju, under förutsättningen att de får våra frågor i förväg.

30 november 2015: Arla bekräftar en intervju med Sverige-vd Henri de Sauvage Nolting den 4:e december kl 15 och upprepar att de vill ta del av frågeställningen i god tid innan intervjun.

1 december, 2015, kl. 12:43: Uppdrag granskning mejlar över alla frågorna inför intervjun med Henri de Sauvage Nolting. Uppdrag granskning skriver ut alla frågor i detalj, med datum och inblandade personer. Frågorna rör bland annat representation, golfevent, Paris-resan, banketten på Grand Hotel och användandet av företagskorten.

1 december, 2015, kl. 21:07: Henri de Sauvage Nolting går ut i en debattartikel på Dagens Industris webb, där han erkänner att mjölkböndernas pengar ibland har använts på felaktiga sätt. Bland annat på dyr representation, bjudmiddagar och golf. Han nämner dock ingenting om Paris-resan, gåvorna till kunder och anställda och användningen av företagskorten. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – ”Vi har slösat”

Mer i ämnet