Chatta med reportrarna Michael Syrén och Jorun Collin. Foto: svt

Ur chatten: ”ut och blockera vägarna!”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Direkt efter programmet om åkeribranschen chattade reportrarna, Jorun Collin och Michael Syrén, med er läsare. Här kan du läsa hela chatten.

Nils: Fy fan för hur svenska företag kan bära sig åt!

UG – Michael Syrén: Bra fråga. Det frågar vi oss också

UG – åkeribranschen

Tant Räv: Jag har själv daglig kontakt med utländska chaufförer som kör mellan EU/Norge/EU. De kommer ofta till gränsen utan att ha några som helst export/import dokument. De har ingen aning om vem som skulle ha fixat dokumenten åt dem eller vem de ska ringa för att få de papper som krävs. De kan vänta vid gränsen i flera dagar helt förtvivlade. Väldigt ofta pratar de bara makedonska, rumänska, polska eller bulgariska. Utav 100 chaufförer är det kanske 5 som pratar engelska eller tyska.

UG – Jorun Collin: Ja, det verkar ofta se ut så.

signe: Jättebra reportage! Jag tycker det är fruktansvärt att vissa tjänar massvis med pengar på dessa människors bekostnad. Det är viktigt att det väcks debatt om detta.

UG – Michael Syrén: Tack. Det har förekommit en viss debatt om det här, men det har hittills inte lett någonstans

t: Undrar hur många chaufförer som fick sparken efter att ni var där och hälsa på!?

UG – Jorun Collin: Hoppas inga. Vi har förvrängt röster och tagit bort regnummer och liknande på de vi tyckt att det är nödvändigt. Några, som pratat mer allmänt, har vi vågat visa.

Thomas_Lundquist: Blev ni väldigt förvånade av det ni mötte på parkeringarna?

UG – Michael Syrén: En del saker förvånade oss. T ex att de utländska chaufförerna knappt har råd med att duscha och sköta sin hygien

Ortsbo: Kolla upp hur mkt Ikea har i transportstöd! Det skulle va roligt att veta hur mkt de får per år?

UG – Michael Syrén: Bra tips. Tack.

Anders: Det är väl politikerna ni ska gå på, som gjort detta möjligt. Åkerierna gjorde inget olagligt.

UG – Jorun Collin: Nej, åkerierna gör inget olagligt. Det berättade vi. Vi valde däremot att inte ta med politiker i reportaget. Kanske kan de ha något att säga nu i efterhand?

Ortsbo: Har ni kollat upp hur mkt IKEA har i transportstöd per år?

UG – Jorun Collin: Nej det har vi inte...

Anders: Det är väl politikerna ni ska gå på, som gjort detta möjligt. Åkerierna gjorde inget olagligt.

UG – Michael Syrén: Jo du har rätt, men i detta reportage vilkle vi visa på chaufförer, åkare, speditörer och beställarna av transporter.

Sebastian: Hur kan jag som privatperson göra någon skilnad?

UG – Jorun Collin: Konsumentmakten är större än man tror.

kaslund: tänker ni följa detta ytterligare ni har bara skummat på ytan

UG – Jorun Collin: Kanske. Kom gärna med tips.

Biggan: Ett program när UG är som bäst. Mattor m.m. tillverkade av barn har kunnat stoppas... med vilken konsumentmakt kan man stoppa detta????

UG – Jorun Collin: Tack.

Jimmy: Varför frågade ni inte Facket transport när det gäller kolletiv avtalen??

UG – Michael Syrén: Vi har pratat med facket också.

Dag: Vem kan göra något åt det här?

UG – Michael Syrén: Ytterst så är det ju våra politiker.

Jocke: På arbetsplatsen får man höra allt möjligt om de utländska chaufförerna men i själva verket är det ju våra svenska företag som ligger bakom allt detta. Fy

UG – Jorun Collin: Jo... så verkar det.

Eva: Vad är Transportarbetarförbundets kommentar till ert program?

UG – Michael Syrén: Det vet vi inte ännu.

AW: DSV sänkte häromveckan ersättningen för alla åkerier med 5 % på en dag, svenska åkerierna får sälja sina bilar och lägga ner verksamheten

UG – Jorun Collin: Vi har märkt att det är väldigt tufft för många i branschen. Otroligt svårt att hänga med i prispressen och många tvingas lägga ner.

El Barto: Såg precis Uppdrag Granskning som handlade om löner/ersättning mellan svenska långtradarchaufförer kontra utländska förare. Om jag någonsin har haft en tanke, fundering eller fix idé om att köra långtradare så försvann dom funderingarna fortare än en oljad blixt.

UG – Jorun Collin: Kan tänka mig det.

henrik: Otroligt bra reportage, verkligen kvalitetstv, tack! Vore kul med uppföljning kring detta, tex försöka intervjua uppdrsgsgivarna.

UG – Jorun Collin: Tack Henrik.

Dan Nilsson: Mycket bra reportage där ni får fram hur det verkligen ser ut. Hoppas att ni orkar att fortsätta att ställa storföretagen mot väggen då jag är övertygad om att de ej vill bli förknippade med denna verksamheten.

UG – Michael Syrén: Tack. Vi orkar – va så säker.

signe: Hur kommer det sig att de utländska chaufföreerna inte kräver mer i betalt ?

UG – Michael Syrén: Bra fråga. De vågar inte då de vill behålla sina jobb. Sen kan det också finnas andra orsaker.

Pär: Jag tycker att det nu gör när ni lyfter upp dessa frågor till ytan är perfekt! Arbetar själv som lastbilschaufför och detta problemet är vida känt för oss svenska chaufförer. Men det som man borde göra (vilket ni kanske gör) det är att följa det här och INTE göra ett repotage och sen släppa det. Många svenska åkare är idag arbetslösa för det finns inga jobb säger man. men det finns hur många jobb som helst det är bara det att vi är för dyra. Branschen står och faller på att bla ni följer detta och pressar fram sanningen fullföljer på regeringsnivå inte låter företagen komma undan! om 20 år har INGA svenska chaufförer jobb för vi konkurerar med rumäner som jobbar för 550 euro i månaden. Dom stjäl allt när jag sover i bilen INTE för att dom är tjuvar eller as utan för att dom måste för att överleva. Släpp inte detta för vi är hundratals åkare vars arbeten hänger på denna debatten och att sanningen kommer fram! Tack Mvh Pär C

UG – Jorun Collin: Har du tips till en uppföljning så maila gärna. jorun.collin@svt.se

Salle: Tack för en bra granskning. Tror ni utlänska åkerier kommer att konkurrera ut eller förgöra varandra? Var går deras smärtgräns?

UG – Michael Syrén: Ja vi trodde att smärtgtänsen var nådd när åkerierna inte ens får betalt för bil och diesel, men så var det inte.

Hamnarbetaren: Grymt bra inslag!! Jag jobbar i Älvsborgshamnen där ”englandsbåten” kommer in, och där trailarna går vidare till oslo. Jag kan garantera att MINST 80% av chaufförerna är från låglöneländer som hämtar all gods från våran terminal. Speciellt på helgdagarna... Det är otroligt tråkigt att se.

UG – Michael Syrén: Tack. Vi fick liknande uppgifter om antalet utländska åkare som du har.

GP:  Fick ni någon känsla för om dessa chaufförer följer arbetstidslagstiftningen?

UG – Jorun Collin: Vi undersökte inte det men det finns undersökningar som visar att det inte är någon skillnad på den biten mellan svenska och utländska chaufförer.

Pelle: Viktiga frågor och självklart för eländigt... Dock tycker jag att ni vinklar det som bara ett svenskt problem när det i själva verket är ett problem i hela Europa. Av alla de chaufförer ni intervjuade, hur många körde för svenska åkerier? Svenskreggade bilar?

UG – Michael Syrén: Du har rätt. Det är inte bara ett problem i Sverige, men i detta reportage tittade vi på den svenska marknaden.

Wizy: Riktigt bra repotage ni har gjort, jag hoppas innerligt att sverige öppnar ögonen för vad som sker på våra vägar i sverige, helt sinnessjukt jag finner inga ord ! Tack igen för att ni tog upp detta och hoppas på fler repotage framöver //Chauförr

UG – Michael Syrén: Tack.

Peter: Har läst några böcker om Svensk Maffia och där finns kopplingar till bemanningsföretag och Hells Angles. Har ni hittat sådana kopplingar?

UG – Jorun Collin: Vi har inte tittat på kopplingar till organiserad brottlighet.

Alex: Enda chansen att komma åt dessa giriga skitstövlarna är att bojkotta dom och deras varor. Varför uppmanar inte ni den publik ni har till detta? Ni når längre ut än de flesta och tycker uppenbarligen att det ni gör program om är fel. Kom nu inte dragandes med att detta inte är er uppgift.

UG – Michael Syrén: Tyvärr måste jag göra dig besviken och svara som du inte vill. Vi försökte visa hur det ser ut på den svenska transportmarknaden – det var vår uppgift.

fasques: Transport har ju via Transportarbetaren påpekat detta om utlänska åkare, hitintills har ju ingen makthavare reagerat. Det är ju lagligt och inom EUs regler. Frågan är politisk död

UG – Michael Syrén: Kanske väcks den till liv efter reportaget.

Kajo: Bra reportage ! Men jag tycker ni skyddar dom som politiskt gjort detta möjligt. Varför ?

UG – Jorun Collin: Det här är en konsekvens av EU. Vill vi ändra på systemet så måste vi konsumenter ställa krav. Lagstiftningen är vattentät.

Anders: Hej jag har en fråga det finns utlänska chafförer som kör svensk registereade bilar har dom samma lön dom med

UG – Michael Syrén: Utländska chaufförer som kör svenskregistrerade bilar har också, i många fall, dåliga löner.

joel: Finns faktiskt svenska chaufförer som av svenska företag och med hjälp av trafikverket, transportstyrelsen och fackföreningen kan undgå arbetstidslagen. Chaufförer kan tvingas köra 20 timmar/dygn. Kan vara ett nytt ämne att undersöka.......

UG – Michael Syrén: Absolut.

Joax: Jag har jobbat i branschen som speditör i några år och det ni rapporterar är ingen hemlighet och sker helt öppet, det är mycket vanligt att representanter från bulgariska eller makedonska åkare besöker kontor och förhandlar pris direkt, företag som Freja AB eller Ntex som är meddelstora försöker genast lägga sig på en väldigt låg nivå för att få ner priserna, varför ? företag som Ikea och ex, Södra cell, mfl stora företag, vägrar betala ordentligt för sina varor som fraktas och därför tvingas logistik företagen i sin tur lägga sina milpengar mycket lågt, företag vill ha kvalité och service men vägrar betala för det, därför försvinner nu svenska chaufförer från marknaden. många chaufförer går i sopor och letar mat, det är ett modernt slaveri !!

UG – Jorun Collin: Vi såg liknande saker längs vägarna. Svårt att tro att det var Sverige ibland.

Yrkeskriminell: Tycker det var för lite svenskar, mest snyft historier från utländska sidan. Tycker synd om dem, men alla arbetslösa svenskar då?

UG – Jorun Collin: Hej yrkeskriminell. Jag tror att du missade vad programmet handlade om. Det handlade ju om just det.

krutte v8: tack för ett jäklit bra program....

UG – Jorun Collin: Tack.

Stefan: Problematiken med dom utländska chaufförerna som är anställda i utländska åkerier ligger hos EU. Det är ju inget svensk lagstiftning kan göra något åt. Det stora problemet som hotar svensk transportnäring är väl mer utländska bemanningsföretag som hyr ut personal till svenska åkerier som uteslutande bedriver inrikestransporter.

UG – Michael Syrén: Det kommer snart en ny bemanningslag som kan sätta stopp för låga löner. Men f-skattare omfattas inte av denna och på så vis kan lönedumpningen fortsätta.

C. Nibelius: Nästa gång jag blir trängd eller omkörd av en lastbil i hastighet över 100 km/h så kommer jag i alla fall att ha en viss liten förståelse för förarens situation. Ingen ursäkt, men en förklaring.

UG – Jorun Collin: Tack för att du tittade.

Conny: Det är skam att se dessa chaufförer stå på mackarna flera dagar under helger och leva så uselt. Vad löser ert program och var är facket, politiker nu....

UG – Michael Syrén: Håller med. Man kan ju hoppas att det händer något nu.

marcus: Liknelse? tror ni folk skulle bry sig om det satt en man från rumäninen i kassan på ICA bara för att han var billigare än den svenska ,dessutom får han bara betalt när han scannar varorna. Skamligt.

UG – Jorun Collin: Det är kanske dit vi är på väg.

Loppa: En klen tröst till ett utdöende släkte i sammanhanget men jag som bilspeditör kan GARANTERA att om vi själva fått bestämma så hade vi (tror jag kan tala för samtliga) anlitat svenska chaufförer!

UG – Michael Syrén: Vad hindrar er i dag? Krav från beställarna?

Bobby: Nästa steg för granskning är hur dessa stackars chaufförers bilar står sig gentemot de svenska säkerhets och miljökraven. Svensson blir nog skapligt väckt om de inser att livsfarliga bilar och vagnar rullar på samma väg som de eller deras barn ska ta till skolan. Och att dieseln häller en klass långt under skandinavisk

UG – Jorun Collin: Det där är problematiskt. Vi har försökt undersöka saken men det finns ingen tillförlitlig statistik. Varken från polisen eller trafikverket.

Dave: Mycket bra inslag! Dock tycker jag ni måste följa upp detta med vinkling mot varuägarna som i själva verket sätter nivån för denna enorma prispress.

UG – Jorun Collin: Tyckte du inte att vi gjorde det...?

Fd chaufför: Ni tog inte upp det att det flaggas ut svenskreggade bilar till tex Bulgarien som fortfarande kör kvar i svensk inrikestafik

UG – Michael Syrén: Nej, men vi är medvetna om detta. Tyvärr hade vi bara en timmes tid.

Svejk: Är lagsstiftningen verklien vattentät? Borde gå att koppla uppdragsgivarens ansvar för att svensk arbetsrätt följs.

UG – Jorun Collin: Googla laval-domen...

LT: Önskar att ni kunde följa upp detta lite mer ingående. Kan nästan lova att ni skulle hitta kopplingar till organiserad brottslighet. Har en vi känner som kör lastbil för en utländsk åkare som säger att han sett både det ena och det andra....men han är rädd att förlora den enda inkomstkällan som hela hans familj är beroende av.

UG – Michael Syrén: Vi kan inte lova, men vi kan försöka.

Kalle: Kolla gärna upp inrikeskörningar med utländska bolag. Det är ju inte lagligt .

UG – Jorun Collin: Nej det är det inte. Och reglerna om inrikestrafik (cabotage) bryts ofta. Kom gärna med konkreta tips.

Christer: Hur fungerar körtider och trafiksäkerhet för ”utländska” chaufförer som kör i Sverige??

UG – Jorun Collin: Samma regler som för svenska förare.

Kenneth Mohlin: Ett mycket bra program som visar hur sårbar den svenka marknaden har blivit sedan inträde i EU. Jag var för ett EU-medlemskap men nu tycker jag det är dags att ha en omröstning om fortsatt medlemskap.

UG – Michael Syrén: Inom transportbranschen är det säkert många som håller med dig i dag.

säljes!: Stötte ni på chaufförer som erbjöd ”varor ”till försäljning för att dryga ut sin kassa...?

UG – Jorun Collin: Nej det gjorde vi inte.

Lastaren: Kanon reportage! Jag lastade bilen i Ludvika som togs i Mariestad och ser dagligen denna misär. 100tals gamla bildäck,kylskåp mm mm kan dom ha med som hittats/stulits, och på frågan varför? Boss give no money, så det är deras försörjning.hade gärna sett lite mer vinkel på bränslet..för finns tankbilar som kör in 1000 tals literskitig oskattad diesel utan kontroll som förser dessa bilar med bränsle

UG – Michael Syrén: Tack.

Anders: Två dagars strejk bland samtliga yrkeschaufförer i europa skulle lösa alla problem

UG – Jorun Collin: Jag tror fortfarande mer på att konsumenterna ställer krav.

Trade: Varför handlar programmet nästan bara om chaufförer som tjänar lite pengar och inte om vad som kan hända på vägarna när det händer en ny olycka på E4:an? Orsakade av slutkörda och bakfulla chaufförer!

UG – Michael Syrén: Det är kanske ett ämne till ett annat reportage.

Elin: Vem ska ställas till svars enligt er? Åkarna eller EU?

UG – Jorun Collin: Svår fråga. Det yttersta ansvaret borde hamna på dem som köper tjänsterna.

Konkurs -4: För 4år sen. Åt jag frukost middag o kvällsmat när jag arbetade . Nu blir det bara mackor . Tycker ni det är rimligt för en svensk chaufför ? Tack för ett bra program tårarna kom . Hoppas ni tar er upp till politikerna.

UG – Jorun Collin: Hoppas att programmet kan bli en ögonöppnare. Tack för att du tittade.

Nash: jag undra om dom hade trafik tillstånd.... i Sverige så ställer dom krav att man gör två Jävla prov och inte nog med så måste man ha 100000kr för att få köra en bil..

UG – Michael Syrén: Det förekommer säkert olika regler i olika länder när det gäller trafiktillstånd o dylikt. Vi hann tyvärr inte kolla upp detta.

Christer: Tack för ert viktiga jobb!! Ni belyser det nya slaveriet i Europa, mycket viktigt att få upp det i ljuset.

UG – Jorun Collin: Tack.

Ännu så länge Åkare: Inrikeskörningar med utländska bilar har Åkeriföreningen kämpat med i flera år men åklagarna lägger bara ner ärendena Varför kan man fråga sig ? Troligtvis har man inte tillräcklig kunskap

UG – Michael Syrén: Eller så prioriterar man inte frågan. jag har heller inget svar på varför detta fortsätter.

Tomas W: Branschen måste regleras och kontrolleras vid gränserna. Det är ett helvete för oss seriösa åkare som har problem med stölder minst en gång i veckan av diesel mm. Jag stolt över att vara åkare i 3:e generationen & vi firade 75 års jubileum i höstas, vi har alltid haft svensk arbetskraft och alltid betalat skatt i Sverige med bra löner en bit över avtal. Så det går att driva åkerier med lönsamhet om man vill. Tyvärr så kan många åkare inte räkna på jobben själva utan tänker ” kan han köra för den pengen så kan jag köra lite billigare” kommentaren jag ofta får från många kollegor är att det är bättre att få lite betalt än inget betalt. Problemet ligger ofta hos beställarna som pressar tim/mil priserna. Det är förjävligt att se hur lönedumpningen kan få fortsätta på,det här viset. det behövs lite mer jävlaanamma i det här landet, ut och blockera vägarna för dom, visa vem som har makten att se till att godset kommer fram dit det ska. Tack för ett bra reportage.

UG – Michael Syrén: Kan tänka mig det. Tack.

Martin: Kolla hur det rimmar med dom stora bolagens miljöpolicy och dom utländska bilarnas ”miljömotorer” ?

UG – Jorun Collin: Vi vet att de utländska lastbilarna kan ha smutsigare motorer än svenska, och att de kan köra på betydligt smutsigare diesel. Ja det är ett problem.

Ö-känd: Vad säger arbetsmarknadsministern om detta. Katastrof helt enkelt.

UG – Jorun Collin: Men fullt lagligt.

eftertänksam liberal: Att skriva ett litet fel på i färdskrivaren kan kosta 3000kr och vid upprepade ggr upp till 40000kr. Det är mycket pengar för en svensk chaufför, men måste bli total katastrof för lågbetald utländsk chaufför. Eller har de fri lejd från polisen? Tyska poliser är benhårda mot alla, vad är svenska poliser; hårdare mot svenska?

UG – Michael Syrén: Vi har hört åkare som beklagar sig om detta.

Mikael: Jorun, desvärre skiter svenska konsumenter i vem som kör varorna, så länge det inte berör dom.

UG – Jorun Collin: Jag hoppas att du har fel.

bud: Hur kommer det sig att facken inte reagerat ? Jättebra att ni belyser detta.

UG – Jorun Collin: Facket förlorade makt efter laval-domen.

Johan: Hur kan ni göra ett program utan att tillfråga politiker, när ni säger att detta i slutänden är det största problemet/anledningen till detta?

UG – Michael Syrén: Kanske kan andra media (tidningar, tv, radio) kan följa upp detta och fråga politikerna.

CC: varför visades inte något reportage från företagen som anlitar dessa speditioner? volvo. axfood m,m

UG – Jorun Collin: Det hade vi gärna gjort men vi hade bara en timmes reportage på oss...

Veteran: Det räcker inte med filipiner ska köra här det ska komma folk från sydamerika också enligt Transportarbetaren ( Facktidningen)

UG – Michael Syrén: Ja, kreativiteten är stor hos många åkerier.

pegj83: Är 1000 euro som de tjänar per månad mycket pengar i deras hemland?

UG – Michael Syrén: I många fall är det mycket pengar, men så går det åt mycket pengar för chaufförerna när de är hemifrån. Det blir i slut ändan inte mycket kvar.

Marika: Finns det verkligen inga utländska chaufförer som är nöjda med den lön de får?

UG – Jorun Collin: Det finns det säkert. Och som vi sa i reportaget, i många fall är alternativet att vara hemma och arbetslös. Så de väljer ju det här livet framför det.

Jörgen: Tack för ett mkt viktigt reportage i denna bransch. Förstår att ni inte har obegränsat med programtid, men ett ännu större problem sett ur chaufförernas perspektiv är att svenska åkerier säger upp svensk personal och anställer utländsk, hade ni ingen kännedom om det eller varför valde ni inte att belysa detta ?

UG – Michael Syrén: Vi hade kännedom om att detta förekommer, men vi har en timmas programtid – tyvärr hinner man inte med allt man vill ta med.

Christer: Tack för ett viktigt program......förfärligt att se hur ”den lilla” människan utnyttjas!

UG – Michael Syrén: Tack. Håller med dig.

Magnus: Dom i Nordamerika har i alla fall bra löner vad jag vet, har ni nån uppgift hur mycket dom tjänar i brutto per månad ???

UG – Michael Syrén: Nej ingen aning. Men vi har hört att även denna marknad är konkurrensutsatt.

Lastbilsverkstad: Hur fan kan en uppdragsgivar ebara acceptera att det kommer en chaufför so det inte går att komunicera med, vet ju inte om han kör norrut eller söderut med godset.

UG – Michael Syrén: Bra fråga. Men visst gods ska bara transporteras mellan A och B och vissa uppdragsgivarna bryr sig mer om låga priser än om språkkunskaper.

Pitepalten: Kolla kommuner och Landsting hur dom upphandlar sina transporter så kommer ni få se att Svenska åkeriägare sitter också snart med Gasolkök och äter på parkeringarna

UG – Jorun Collin: Ja det gäller att tänka till. Och i dom fallen blir det dubbelt problematiskt när vi dessutom betalar transporterna med skattepengar.

Deep: nästa gång kan ni ju ta upp dom så kallade miljö transporterna som ABB, Stora Enso , Korsnäs och Outo kompo köper som ska gå minimalt på väg och ska gå i kompitrafik

UG – Michael Syrén: Tack för tipset.

Yrkeskriminell: jobbar febermannen kvar på schenker?

UG – Michael Syrén: jag tror det.

Walle: Tack för ett mycket bra program, jag hoppas innerligt att Ni har möjlighet att följa upp detta med ytterligare program. Går nog att fylla en hel säsong med konstigheter inom åkeribranchen.. Bara orimligheterna med körtider och böterna som hör därtill är värda ett eget program ;)

UG – Jorun Collin: Roligt att du tittade. Kom gärna med tips. jorun.collin@svt.se

Pelle: Välkommen till verkligheten! Samma utveckling som inom sjöfarten, bara 30 år senare!

UG – Michael Syrén: Ja, det finns flera branscher.

Magoo: Detta prispressande drabbar även verkstäderna som skall reparera för de stora speditörerna. Låg timpeng och knappt någon förtjänst på delarna tvingar även verkstäderna att anställa utländska arbetare. Hela cirkusen är igång Ta PNO som ett exempel

UG – Jorun Collin: Katten på råttan. Råttan på repet.

Frasse: Kanon att det äntligen kommer på tv! Hade gärna sett 1,5h av det här. Som åkare så har jag hört mycket av det som sägs. Hur många svenska åkerier ska läggas ner eller byta ut personalen mot utländska innan vi sätter ner foten?

UG – Jorun Collin: Ja det är helt klart en bransch i fritt fall.

Nils: Nästa gång kan ni korta av kafferasterna på parkeringsplatserna och i stället ställa fler höga företagschefer som beställer transporterna inför kameran. Om de vägrar tar mycket på företagets image och de anställda har något att tala om dagen efter.

UG – Michael Syrén: Vi ville visa hur chaufförerna lever, men jag håller med dig. Tyvärr räcker inte tiden alltid till.

Anders: Kolla upp hur mycket onödiga transporter som skickas fram och tillbaka, T.ex Norska räkor skickas till tjeckien och skalas och sen tillbaka till Norge för att förpackas. Småländska grisar transporteras till Stockholm för att slaktas, tillbaka till Småland för att skivas och förpackas, sen tillbaks till Stockholm och ut till butikerna.

UG – Jorun Collin: Och sen stämpals det ”Närodlat”...

gusten: Det är ju synd att kreativiteten är så stor när det gäller förslava åkeribranchen, det vore väl bättre om man lade kraften på att se till även chaufförerna kunde få ett vettigt liv. Jättebra repotage

UG – Jorun Collin: Tack.

Sigge: ungefär hur många annlitande företag kontaktade ni och jämförde med deras policy?

UG – Jorun Collin: Alla företag som vi fick fraktsedlar från.

Loffe: Tror ni att en ny varumärkning kunde göra nytta. Typ om produkten färdats till 90 % av landets villkor. Eller på not liknande sätt.

UG – Jorun Collin: Ja det finns ju redan ”rättvisemärkt” och liknande. Kanske skulle en stämpel med ”rättvis transport” funka?

Dave: ”Febermannens” sätt att bli av med en säljare är väl ganska så vanlig? Hur många har inte agerat på det sättet för att slippa en jobbig säljare?

UG – Jorun Collin: Så jobbig var väl inte Michael...?

Jonny Jacobsson: Hur många vårdplatser, lärartjänster och andra samhälliga tjänster går förlorat pga detta? Eller lite enklare att svara på kanske: hur många miljarder i skattepengar förlorar Sverige pga billiga transporter?

UG – Jorun Collin: Spännande fråga.

enoc: Vad gäller kostnadstäckningen 111 kr/mil. Den är baserad på svenska löner, diesel och inköpspriser på lastbilar. Är inte lastbilar billigare i de länder chaufförerna kommer ifrån och även dieselpriserna helt andra ute i Europa där de inte har de skatter som vi har? Detta borde ju sammantaget göra att de kan vara billigare, även utan att chaufförerna behöver betalas med kompletta svältlöner

UG – Michael Syrén: Jo, dieseln kan vara några kronor billigare i vissa länder och lastbilspriserna kan också variera i pris. Men det gör ändå inte mycket på totalsumman. Dessutom 111 kr ger ingen svensk åkare vinster, det täcker bara hans kostnader.

Spiken: Får inte polisen beslagta en transport som utförs med stulen diesel? det skulle fördröja trp betydligt för de stora uppdragsgivarna.

UG – Jorun Collin: Jo då. Problemet är att stölderna sällan upptäcks i tid och ingen grips.

Christian: Hittade ni goda exempel? T.ex. köpare/konsumenter som gjort skillnad? Finns ”rättvisemärkta” transporter?

UG – Michael Syrén: Rättvisemärkta transporter finns inte, men inom åkerinäringen finns i stället åkare som arbetar med ”schyssta villkor”.

Speditör: Ni har bara skrapat lite på ytan tyvärr.... Hoppas ni fortsätter, vi behöver er !

UG – Jorun Collin: Hej Speditör. Vi behöver er också. Kom med konkreta tips. 

Trötter: Var det 3 chafförer i en bil?Det finns ju max 2 sängplatser. Tack för ett bra program.

UG – Michael Syrén: De var två chaufförer i en bil, den tredje kom från en annan bil. De ville inte sitta i var sina bilar.

Beo: Tips! Kolla även upp våra producerande företag med vackra ISO-certifikat och som låter Indiska, Pakistanska och andra länder göra jobbet åt dom som t ex förzinka & galvanisera i öppna kar och sen skicka ut sköljvatten ut i naturen!!!

UG – Michael Syrén: Tack för tipset.

Erik: Får man verkligen köra en tung lastbil med släp i Sverige på ett Filipinskt körkort? Trafikregler, skyltar trafikförhållanden bilar och språk osv. borde väl skilja såpass att det krävs viss upplärning och kompetensharmonisering? Det blir (är) ju livsfarligt på vägarna..

UG – Michael Syrén: De filippinska chaufförerna får också utbildning när de kommer till Europa.

Gustavo: Jag uppskattar väldigt mycket era jobb. Kan ni inte rekommendera SVT att skapa ett program som heter ”Uppdrags Granskning: Uppföljning” ? Det är en utmaning för att göra vad ni gör, men ännu större utmaning är att komma närmare till det verkliga resultat som vi alla söker.

UG – Michael Syrén: Tusen tack. jag håller med dig, uppföljning är viktigt.

Martin: Så gästarbetarna i Sverige skattar inte i Sverige men bidrar till lönedumpningar i Sverige? Är detta obligatoriskt i hela EU?

UG – Jorun Collin: Chaufförerna skattar där de är skrivna. Är dom från Rumänien ska de skatta i Rumänien.

Fredde: Michael, även de åkare som försöker göra ”Schyssta affärer” pressas av speditörer och transportköpare. De sitter i en rävsax ! Roligt dock med Schenker-snubbens förklaring till den låga milpengen... f d öststatare kör för de pengarna om de måste, jag har egen erfarenhet av detta !

UG – Michael Syrén: Det är inte lätt att vara åkare när man ska förhandla med en stor speditör som omsätter miljarder.

Kajo: Jag gillar UG men har den erfarenheten av dessa att ni bara pressar intervjuoffren på på mellannivå. Arbetsmarknadsminister o fler på den nivån borde kommentera.

UG – Jorun Collin: Vi valde att inte ha med politiker den här gången. Vad ska de säga? Vi följer ju EUs lagstiftning.

alfh: alfh vad hände med Rumänerna som stal diesel dom kör väl vidare?

UG – Jorun Collin: Alla fälldes. Men vad de gör nu, när de avtjänat sitt straff, det vet vi inte.

cornet: Räknade på vad en bil kostar egentligen. 130:-/mil är nog mer realistiskt!

UG – Michael Syrén: Du har säkert rätt. Men vi räknade fram en miniminivå baserat på 13 000 körda mil och där åkaren får betalt för 13 000 mil – och så är ju inte alltid fallet.

Å: Å: Om Micke skulle ha betalt Febermannen en slant så kanske skulle avtalet blivit bättre?

UG – Michael Syrén: Tror du det?

Trucker: Vilken är nästa bransch som kommer att drabbas av detta fenomen ,tror ni?

UG – Jorun Collin: Ja du. Vi pratade på redaktionen här om dagen att det kanske är journalistbranschen här näst...

M: Det kanske vore en idé att börja lyfta fram varor som har transporteras under schyssta villkor likt ”Fair-trade” eller motsvarande?! Tror att konsumenter har en stor makt bara man belyser problemen ordentligt vilket jag tyckte att ni gjorde bra!

UG – Michael Syrén: Låter som en vettig idé. Det blir ju konstigt om fair trade produkter transporteras ”unfair”. Tack.

olle: Jag ser dessa chaufförer utanför mitt fönster varje dag. De slänger all skit rätt ut. Lämnar gamla bildelar och deras bilar läcker olja litervis rätt ut. Det säljs olaglig sprit till ungdomar osv. Men det glömde ni visst i ert reportage.

UG – Michael Syrén: Vi såg också detta i en del fall, men det var inte så överallt.

Jgeze: Jag är själv chaufför, kör mellan Sverige, Norge och Finland. Drömmen om att bli chaufför fick jag när jag var 5 år och älskar mitt jobb. Är i dag 27år. Har sett detta problem bli större och större. Jättebra att ni belyser detta men är rädd för att det är försent. Det måste bli en lag ändring och det är snabbt annars har jag nog inget jobb om några år. Har inget att falla tillbaka på. Tack för ett bra program!

UG – Jorun Collin: Det finns en risk att du har rätt. Enda chansen är att vi konsumenter börjar ställa krav. Tack för att du tittade ikväll. Jag håller tummarna för att du får jobba till pension.

Bobby: Hade någon av er i teamet som jobbade med inslaget någon aning om detta innan ni började med det? För oss svenska chaufförer är det ju gammal mat men för nån som inte är i branchen verkar det som om det går upp en ridå? Hur var det för er?

UG – Michael Syrén: En del hade man tidigare läst, men att det var så här illa visste vi inte.

UG – Jorun Collin: Tack för alla frågor! Har ni tips så maila jorun.collin@svt.se 

Mats L: Vart kan man skicka konkreta tips?

UG – Michael Syrén: michael.syren@svt.se

UG – Michael Syrén: Tack för all frågor och att ni tittade på vårt reportage. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – åkeribranschen

Mer i ämnet