Så gjordes programmet ”Vi har slösat”

Uppdaterad
Publicerad

Hur fick ni idén till reportaget?

Genom kontakter fick vi tillgång till ett material som tydde på stora missförhållanden när det kommer till hur Arlas medlemmars pengar användes. När vi började gå igenom materialet noggrant såg vi att farhågorna stämde och vi beslöt oss för att gå till botten med en del av det som Arla hade lagt pengar på.

UG – ”Vi har slösat”

Hur arbetade ni – vilka arbetsmetoder använde ni?

Vi arbetade intensivt med att sammanställa det väldigt omfattande materialet, tusentals fakturor och kostnadsunderlag, i en excelfil. Därefter gick vi igenom de fakturor som vi bedömde vara anmärkningsvärda och gick till botten med vad de var. Till exempel genom att kontakta företagen där inköp gjorts eller ringa till den som stod som ansvarig på fakturan. I en del fall åkte vi även ut till platser där Arla hade varit och spenderat pengar och fick på så sätt klarhet i vad pengarna hade gått till.

Vi ställde ganska omgående frågor till Arla kring de kostnaderna vi var intresserade av, men fick till svar att man hade tillsatt en egen utredning för att få reda på vem som eventuellt gett oss tillgång till materialet, och därför inte svarade på några frågor tills utredningen var klar.

Vi fortsatte därför att söka svar på annat håll, bland annat genom att fortsätta kontakta och besöka samma platser som Arla varit på, prata med Arlas anställda och före detta anställda, samt kunder och företag som har haft anställda med på Arlas event. Vi gick igenom Excel-dokumentet noggrant för att se vem som varit var och köpt vad vid samma tillfälle för att hitta olika kopplingar, och mycket riktigt kunde vi på så sätt upptäcka att ett företagskort används till att göra inköp av golfutrustning i samband med en golftävling. I ett senare skede tog vi kontakt med säljaren, som bekräftade att det var både anställda och kunder till Arla som fått golfutrustningen. 

Genom att prata med IMM och studera Näringslivskoden, och jämföra med det som blivit berättat för oss i alla samtal med anställda och kunder som varit med på golfen, samt de andra företagens ledning, kunde vi se att eventet på i princip alla punkter uppfyllde kriterierna för vad som räknas som misstänkt muta.

Stötte ni på några problem? I så fall vilka?

Vi blev förvånade över debattartikeln som kom så pass långt innan vi skulle sända vårt reportage, där Arla medgav att de slösat med sina ägares pengar, och tog upp exempel som de visste vi skulle ställa under intervjun med vd:n några dagar senare.

Det var dock i slutändan bara positivt för oss att få bekräftat att vi var på rätt spår och att även kunna ställa fler frågor till vd:n utifrån det han själv erkänt i debattartikeln.

Vilka deltog i arbetet?

Valeria Helander var reporter, Sophia Djiobaridis var researcher och inslagsproducent och Mats Strömqvist vad huvudfotograf. Torkel Wennman redigerade.

Hur lång tid tog arbetet?

Allt som allt tog det drygt fyra månader att göra reportaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – ”Vi har slösat”

Mer i ämnet