8.000 ledningsfel på fem år

Uppdaterad
Publicerad

Sedan 2008 har järnvägens kontaktledningsnätet haft över 8.000 fel. Ökad trafik och dåligt underhåll pekas ut som huvudorsakerna.

Två nedrivna kontaktledningar orsakar stora störningar i tågtrafiken just nu. Det ena felet finns vid Märsta och det andra i Herrljunga på den hårt trafikerade sträckan mellan Göteborg och Stockholm.

Men det är bara de senaste av tusentals fel som drabbat kontaktledningsnätet på senare år. Sedan 2008 har kontaktledningsnätet haft över 8000 fel visar uppgifter till SVT.

Dåligt underhåll en av flera faktorer

Bristande underhåll är en av förklaringarna bakom de ständiga problemen, men inte den enda. Ökad trafik spelar också in, liksom de krafter som kontaktlinjenätet normalt utsätts för.

– Det som ofta händer är att bärlinan på kontaktledningen går av. När en kontaktledning ramlar ner så kan det bero på många olika faktorer. Det är dels infrastrukturen och fordonen, men också yttre faktorer så som väder, vind, nedfallna träd, fåglar och åska, säger Madelene Falk som är underhållschef på Trafikverket.

– Vi har ett uppdämt underhållsbehov och en gammal anläggning. När det gäller kontaktledningsfel så kan dessa inträffa var som helst på systemet. Då är det dels en logistik att ta sig dit med spårgående fordon och sedan så måste vi också göra stället säkert både för passagerarna på tågen och för dem som jobbar ute i spåren, säger Madelene Falk. 

”Undergräver förtroendet för järnvägen”

Dag Hollander, informationschef på statliga Green Cargo som står för 70 procent av all godstrafik på spår, skräder inte orden när han beskriver tillståndet efter de senaste incidenterna:

– Det undergräver förtroendet för järnvägen. Det naggas för varje gång, säger han.

Tågstörningarna påverkar godstrafiken i hög grad. Stoppet norr om Stockholm gör till exempel att allt flygbränsle till Arlanda får köras en lång omväg från Gävle.

Flyget får ta över

Postnord skickar 60 procent av breven med tåg. Anläggningsbranden har lett till en hel omdirigeringar, enligt produktionschef Peter Brännström:

– Det är en del fix och trix varje kväll. Vi tvingas fylla våra flyg och kan eventuellt behöva styra om till landsväg.

Också SJ:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe andas irritation över de nedrivna ledningarna:

– Man kan inte nog understryka att det är väldigt många människor som drabbas. Det är oerhört beklagligt, säger hon till TT.

Tiotusentals drabbas

Just nu bedömer SJ att omkring 40.000 resenärer berörs av problemen på banorna. Tågen leds nu om både norr om Stockholm och på sträckan Göteborg-Stockholm. Även ersättningsbussar har satts in.

Först senare ikväll räknar Trafikverket med att tågtrafiken vid Herrljunga åter ska gå som normalt. Trafiken mellan Stockholm och Uppsala kommer vara reducerad ända fram till söndag.

Kostar samhället stora belopp

Att beräkna hur mycket alla järnvägens fel kostar samhället i stort är förstås svårt, men för många företag syns strulet svart på vitt i räkenskaperna.

Per Bondemark, produktionschef vid SSAB Borlänge/Luleå och ordförande i Näringslivets transportråd, konstaterar att bara SSAB:s merkostnader på grund av förseningar i tågtrafiken kostar bolaget 120 miljoner kronor per år.

– Underhållet är eftersatt och kapaciteten rimmar inte med behovet. Transportrådet ser att det finns en ambitionshöjning i den nationella transportplanen för 2014-2025, men den är inte tillräcklig. Den täcker inte alla flaskhalsar, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.