Hans advokatbyrå i Solna har haft problem med Postnords hantering av försändelser i många år.
– Vi får posten väldigt sent. Vi väntar ibland ända till halv sju på kvällen på brev från myndigheter, domstolar och Migrationsverket som inte går att besvara samma dag. I många fall är det viktiga svar som krävs, säger han.
– Vi blir försenade med jobbet. För oss som advokater är det förödande. Vi kan inte tillhandahålla den service som myndigheterna ställer på oss och våra klienter.
Returneras felaktigt
Brev och försändelser som skickas till och från blir ofta kraftigt försenade eller kommer inte fram, berättar Jens Ericsson-Rindö.
– Det sker rätt ofta. Det finns flera fall där klienter har skickat försändelser till oss som tagit upp till tio dagar att komma fram. Inom Stockholmsområdet.
– Vi har också fått brev i retur där det står ”åter avsändaren”, trots att vi skrivit korrekt adress.
I somras begärde advokatbyrån lagring av posten under fyra veckor då kontoret var semesterstängt.
– Det visade sig då att Postnord missat vår begäran om att lagra posten hos dem. Istället har breven legat i en postlåda som hade kunnat vittjas av någon annan under den tiden som vi hade stängt och inte kunde ta hand om posten.
– Breven hade kunnat komma på avvägar och i orätta händer, vilket hade varit väldigt allvarligt.
”Dålig service”
Jens Ericsson-Rindö berättar att han vid ett flertal tillfällen kontaktat Postnord för att få till en förändring.
– Vi får inga bra svar. De skyller på att postturerna är lagda på ett visst sätt. Någon gång har jag talat med brevbäraren själv som säger att de är underbemannade.
– Det är dålig service.
Vad tycker du om att Postnord fungerar så här?
– Det är fruktansvärt att vi inte kan förlita oss på att en sådan basfunktion i samhället inte fungerar.
– Om Postnord nu ska förmedla brev måste de ta till sig den sysslan på fullt allvar. Det här fungerar inte. Det blir bara sämre och sämre, säger Jens Ericsson-Rindö.