Ägg populärast på påskbordet

Uppdaterad
Publicerad

Påsken är en av de stora mathelgerna och nu kommer ny statistik som avslöjar vilka varor som är populärast på påskbordet. Sedan år 2000 har svenskarnas konsumtion av ägg nästan fördubblats. Samtidigt minskar sillen något, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Tillsammans med julen och midsommar är påsken den stora mathelgen.  Enligt Svensk Handel förväntas livsmedelsbutikerna sälja för över 7 miljarder kronor under den här veckan.

Av de varor som är vanligast på påskborden så är ägg den som ökar mest. Enligt siffror från SCB  har äggkonsumtionen ökat med 46 procent mellan år 2000 och år 2012.

Godisätandet ökar

Varje svensk äter i genomsnitt 12 kilo ägg per år, enligt Jord­bruks­verkets statistik över livs­medels­konsum­tionen. Den efterfrågan på ägg sker samtigit som äggpriserna faktiskt har ökat mer än genomsnittliga livsmedel i övrigt.

Äggpriset har gått upp med 46 procent sedan 2000, En annan vara som upplever en uppgång är godis. 2008 åt varje svensk 14,8 kilo godis per år. Numera ligger den siffran på 17,3 kilo per person, enligt Jord­bruks­verkets statistik över livs­medels­konsum­tionen.

Fisk tappar mark

Laxen är den klassiska påskbordvara som stigit mest i pris. Sedan år 2000 har priset på gravad/rökt lax har gått upp med 74 procent. Också den andra populära påskfisken, sill, har blivit dyrare. Under samma period har sillpriset stigit med 67 procent.

Konsument­pris­index har däremot endast ökat med mer än 21 procent. Sillen tappar också i populäritet. Mellan åren 2008 och 2012 backade för­sälj­ningen av sill­konserver med 33 procent. Laxförsäljningen steg något under samma period.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.