Foto: TT

Allt fler blir negativa till reklam

Uppdaterad
Publicerad

Jobbigt, irriterande och påverkande är tre ord som man använder för att beskriva reklam. En undersökning gjord av Novus visar att allt fler svenskar är negativt inställda till reklam.

2012 var 44 procent av de tillfrågade positivt inställda till reklam. I dag ligger siffran på 18 procent. Undersökningen är gjord av Novus och visar att 52 procent upplever reklam som något negativt.

Andra tycker däremot att reklam är bra, skapar jobbtillfällen och är viktigt för att etablera varumärken.

Störst är hatet mot app-reklam

Flest negativa röster får mobilappar (77 procent) och i youtube-klipp (75 procent). En av fyra, framför allt unga mellan 18 och 29 år, är villiga att betala för tjänster för att slippa undan reklamen.

Åldersgräns på sociala medier

Undersökningen visar också att så många som 83 procent tycker att åldersgränser på sociala medier är bra. De flesta som är positivt inställda är själva mellan 65 och 79 år gamla.

Åldersgränsen, tycker upp emot 40 procent av de positiva, ska ligga på 15-16 år. 1 procent tycker att åldersgränsen ska ligga på 19 år eller äldre.

Mest negativa till reklam är män 30-49 år och mest positiva är kvinnor i samma ålder.

FAKTA undersökningen

1083 webbintervjuer har genomförts och deltagarfrekvensen ligger på 63 procent

Målgruppen har varit personer mellan 18 och 79 år

50 procent av de tillfrågade är kvinnor och 50 procent är män

31 procent är från storstäder, 32 procent från större städer och 37 procent från resten av landet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.