Allt fler oljetransporter på Östersjön: ”Ökad risk för oljeolyckor”

Uppdaterad
Publicerad

Varje dag skeppas nästan en halv miljon ton olja förbi Sveriges kuster. Säkerheten har förbättrats, men enligt miljöorganisationer så har risken för olyckor ändå ökat.

Östersjön är ett vältrafikerat hav. Under de senaste tio åren har sjötrafiken ökat rejält – inte minst frakten av olja.

År 2000 skeppades 80 miljoner ton olja på Östersjön, enligt uppgifter från Helsingforskommissionen, Helcom. 2008 hade den siffran mer än fördubblats – till 170 miljoner ton olja som fraktas ut från Östersjön.

Sedan dess har utvecklingen stannat av. Men varje dygn skeppas i medeltal 465.000 ton olja utanför Sveriges kust.

Fler oljefartyg

Antalet oljefartyg har ökat från 1.400 stycken om året år 2000, till 3.600 stycken år 2007.

-Sedan år 2000 har oljetransporterna ökat markant i Östersjöområdet. Mycket är ju på grund av de stora ryska oljeterminalerna i Finska viken, framförallt Primorsk som står för en fjärdedel av den olja som förs ut, säger Jaak Meri, chef för samhällsavdelningen på Sjöfartsverket.

För åtta år sen inträffade oljekatastrofen med fartyget Prestige utanför Spaniens kust. Prestige var på väg från en rysk hamn när katastrofen inträffade, och nästan 300 mil kust drabbades.

Säkerheten har förbättrats

Sedan dess har säkerheten förbättrats.

-Dels har man utvecklat säkerheten i fartygen, man har gått från enkelskrovsfartyg till dubbelskrovsfartyg. Vi har också utvecklat säkerheten rutterna, bland annat med djupvattensfarleder och med trafikseparering på vissa ställen, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen.

-Sedan år 2000 har fartygen blivit yngre, även om det är en utveckling som stannat av sedan 2008, säger Jaak Meri på Sjöfartsverket.

Risken för olyckor ökat

Men miljöorganisationen Världsnaturfonden menar att risken för olyckor snarare ökat under 2000-talet.

-Det är mindre risk per fartyg, men eftersom fartygen är så många blir det ändå en ökad risk jämfört med tidigare. Vi har ju oljetankers som är större än Prestige som seglar runt här, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden.

-Som det ser ut i dag är det nog slumpen som gjort att vi inte haft någon allvarlig olycka, säger han.

Andreas Öbrink

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.