Det är inte någon stor förändring: första halvåret i år 16,5 procent miljöbilar i nyregistreringen, jämfört med 17,4 procent motsvarande period i fjol.
Men stor nog att leda till kritik från det så kallade 2030-sekretariatet som bildats av den gröna och liberala tankesmedjan Fores för att följa upp hur det politiska målet nås. Nu går det åt fel håll, anser man.
– Miljöbilarna krymper som andel framför allt för att bensin och diesel så snabbt blivit billigare, så man tänker inte riktigt förnybart eller snålt när man tankar. Men också för att vi har ett ensidigt fokus på de laddbara bilarna, elbilar och laddhybrider. De är ju väldigt bra, men för många är de inte riktigt ett realistiskt alternativ än så länge, säger Mattias Goldmann vd på Fores med 2030-sekretariatet.
”Får inte vara dyrast att tanka ’rätt’”
Att minskningen inte är så stor tycker han inte är det viktiga.
– Problemet är att miljöbilsandelen minskar när den borde öka snabbt. Åtminstone om vi ska nå målet som satts till 2030. Den utvecklingen måste vända uppåt.
– Har man satt upp långsiktiga mål så får man följa upp dem. Det får inte vara så att det är dyrast att tanka ”rätt” på macken, och jobbigast att välja miljövänligt i bilhallen. Här måste politiken visa att det finns en färdplan framåt, anser han.
Främst hybrider
Statistiken kommer från branschorganisationerna Bil Sweden och Power Circle och visar också att de så kallade supermiljöbilarna – elbilar och laddhybrider – ökar kraftigt. Men i slutändan är det en låg andel, bara drygt 6.700 sådana av en försäljning på totalt nästan 212.000 personbilar under första halvåret i år.
Ökningen i den här kategorin består av laddhybrider, som alltså också kan köras på bensin – och en stor del av körningen sker på bensin, visar statistik från Nederländerna där laddhybrider slagit igenom.
Kritik mot otillräckliga bonusar
2030-sekretariatet anser också att de ekonomiska fördelarna som införts inte är tillräckliga. Skatten på framför allt etanol E85 har höjts, och att slippa fordonsskatt under fem år när man köper miljöbil är för lite.
Dessutom ogillar man att elbilar och laddhybrider behandlas lika när det kommer till premier, eftersom laddhybriderna alltså använder fossilt bränsle.