Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Stockholms båtmässa invigd – segelälskare riskerar bli besvikna

Segelälskarna riskerar att bli besvikna när Stockholms stora båtmässa invigs i helgen. – Den yngre generationen verkar inte ha tid att vara ute på sjön, säger Stanley Johnson från Kryssarklubben till TT.

Nu har årets stora båtmässa startat i Stockholm men de segelbåtsintresserade går troligtvis besvikna från utställningen. Bara en enda övernattningsbar segelbåt bland hundra och åter hundra motorbåtar. Peter Johansson från Marstrand Yachts demonstrerar J/112E, en stor och snabb segelbåt med en prislapp på dryga två miljoner.

– Det är ju dyrt att ställa ut på mässor och det säljs inte jättemånga segelbåtar i dag, säger Peter Johansson till SVT Nyheter. Andra tillverkare har valt andra aktiviteter, men jag tycker att det här fungerar bra.

Båtägare sedan fyrtio år

Börje och Elisabeth Karlsson hänger över relingen på en öppen plastbåt. De är ägare till en betydligt större motorbåt och det är dags att växla ner.

– Vi har för stort i dag, säger Börje. Vi vill ner till något lättare med lite mindre soppaförbrukning. Det är bara vi och barnbarnen som ska åka.

Börje och Elisabeth har haft båt i fyrtio år. Först seglade familjen, men som så många andra har man gått över till motordrift. Det gjorde man redan för trettio år sedan. En bidragande orsak var att Elisabeth inte gillade lutningen.

– Vi ville segla i olika väder, konstaterar Elisabeth, och då fungerade det inte.

Båtpool

Båtpooler är en ny trend i svenskt båtliv. Kim Lindström representerar Saltsjöns Marinpool och han säljer årsmedlemskap i båtpoolen för 34.000 kr. Medlemskapet ger rätten att boka övernattningsbara båtar i ett antal dagar per år.

– De flesta båtar ligger still vid bryggorna, säger Kim Lindström. Med vårt system får man tillgång till båt utan att äga en. Nackdelen är att man måste vara ute i god tid och boka sina båtdagar. En fördel är att man slipper allt fixande med båten på varvet.

Stort och dyrt

Det finns förvånansvärt många stora och dyra motorbåtar utställda. Man kan ju undra vilka som kan köpa båt för tre miljoner och uppåt – en omöjlighet för de flesta mässbesökare.

– Precis vem som helst, säger Peder Kalling på Flipper Marin. Det kan vara personer som bytt upp sig i båtstorlek. Ofta är det egna företagare. Det händer också att rena nybörjare köper en stor båt. Den är inte svårare att hantera än en liten.

Botteninnovation

Båtmässan brukar alltid bjuda på tekniska nyheter. I år är det ganska tunnsått med sådana, men den nya bottendesignen Petestep är innovativ. Ytligt sett ser den nya bottenformen ut precis som andra planande v-bottnar. Men vid en närmare titt ser man en ny typ av lister, deflektorer, som riktar vattensprutet neråt och bakåt. På så sätt menar Håkan Lindström att båten får trettiofem procent bättre egenskaper än vad en konventionell botten ger.

– Våra resultat har bekräftats av ett examensarbete på KTH, säger Håkan Lindström. Med vår bottenkonstruktion får båten mjukare gång och bättre bränsleekonomi.

Skärgård för alla

Gärna båtliv, men det ska vara bekvämt, så kan man sammanfatta Anna Björkman på Skärgårdsstiftelsen. Hon menar att man inte i samma utsträckning som förr ger sig ut i ytterskärgården för att leva spartanskt med en bajamaja som enda bekvämlighet. Nu vill båtägare gärna kunna gå på restaurang eller ligga på ett vandrarhem. Det viktiga är att skärgården är till för alla.

– Vi äger 12 procent av skärgården. Vi vill att alla ska kunna vistas i den även om man inte äger en egen båt. Och det ska finnas boenden som passar alla plånböcker.