Foto: TT

Arla drog in julklappen för personalen

Uppdaterad
Publicerad

Förra året fick många av Arlas chefer bonus från företaget. För de anställda drog man in den årliga julklappen

Arlas bonusprogram till cheferna uppmärksammades vid flera tillfällen under 2015, eftersom det ökade med 50 procent till totalt över 100 miljoner fördelade på drygt 1 000 chefer.

Bonusarna motiverades med att 2014 varit ett mycket framgångsrikt år. Visserligen blev de enskilda beloppen lägre per person än tidigare, men eftersom antalet chefer i programmet ökade så steg alltså den totala bonussumman.

Bonusprogrammet har godkänts av styrelsen och försvaras av ordföranden Åke Hantoft.

– Eftersom man är ett internationellt företag så vill väldigt många anställda ha både en fast och en rörlig lönedel, säger han till SVT Nyheter.

Klappen drogs in

Arlas anställda har tidigare fått julklappar från företaget, produkter ”som passar till julbordet”, bland annat ostar. Men i fjol var det slut med det.

– Personalen fick ingen julgåva det året, det var en av de besparingar jag gjorde, säger vd:n Henri de Sauvage Nolting till SVT Nyheter.

PR-chef Mikael Lindgren skriver senare till SVT Nyheter att julklappen avskaffades ”med anledning av det låga mjölkpriset och den ekonomiskt pressade situationen”.

Enligt uppgift till SVT har den indragna julklappen väckt reaktioner bland personalen, men även detta beslut är kommunicerat med styrelsen förklarar Åke Hantoft.

Företaget har uppmärksammats för vidlyftiga utgifter. Kan det inte sticka i ögonen att man drar in juklappen till personalen?

– Jag tycker inte det hänger ihop riktigt.

Bonusprogrammet baseras enligt Arlas PR-chef Mikael Lindgren på ”prestation i förhållande till internationella konkurrenter, prestation i förhållande till interna affärsmål och chefens individuella prestation”, och Lindgren skriver att ”det extremtuffa 2015 givetvis kommer att avspegla sig i rörliga lönedelar”.

Exakt var årets chefsbonus kommer att landa offentliggörs senare i vår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.