Barn utan förskola riskerar sämre språk

Uppdaterad
Publicerad

Barn som inte går i förskolan riskerar att få ett sämre språk och att bli sämre på att läsa. Barn som stimuleras språkligt tidigt har nytta av det, enligt forskarna. -Ju tidigare barn får den här stimulansen desto bättre, säger docent Ulf Fredriksson.

Det är Pisa-rapporten 2009 som studerats närmare av forskare i de nordiska länderna. För Sveriges del ingår över 4.500 15-åringar från 189 skolor. Resultaten presenteras på en nordisk konferens i Skolverkets regi under måndagen och tisdagen.

Sverige tillhör de länder som tappat mest när det gäller läsning.

Över 17 procent av barnen klassas som svaga läsare – de har alltså svårt att förstå och tolka en komplex text.

Fria skolvalet kan vara bidragande

Sverige ligger fortsatt över snittet i OECD-länderna men har tappat på senare år, något som bekymrar många inom skolans värld.

Och vad är då förklaringen? Forskarna pekar på flera saker där det fria skolvalet kan vara en bidragande orsak.

Föräldrar väljer bort skolor, och resurssvaga barn får inte den draghjälp de kan behöva om duktiga barn försvinner från klassen.

-Det är också möjligt att den typ av undervisning som bygger på självständigt eget arbete har ökat, säger Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Och den typen av undervisning gynnar i regel inte svaga elever.

”Ju tidigare desto bättre”

Ulf Fredriksson har studerat de svaga läsarna i Pisa-rapporten, och den visar att betydligt fler av dem – en av fem – inte har gått i förskolan.

Att barn tidigt får språklig stimulans och får möta rim och ramsor och höra sagor och lära sig känna igen bokstäver gynnar läsinlärningen.

-Ju tidigare barn får den här stimulansen desto bättre. Ju senare man upptäcker barn som har problem desto större är risken att det inte går att göra nåt åt det, säger Ulf Fredriksson.

Ann Wollner

ann.wollner@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.