Blocket fyller Schibsteds kassakista

Uppdaterad
Publicerad

Den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, plockade i maj ut 127 miljoner kronor i utdelning från helägda Blocket. Det motsvarar 100 procent av sajtens nettoresultat för 2008.

Blocket, med sina knappt 20 anställda, fortsätter att stärka Schibsteds ansträngda kassa, visar annonssajtens årsredovisning för 2008.

Inga varulager. Exceptionellt hög omsättning per anställd. Och, det kanske mest avgörande, nästan all arbetsbörda i verksamheten ligger på dem som för 10-110 kronor får två månaders annonsering i Blockets databas.

Affärsmodellen, som av Schibsted har klonats i sex andra länder, är enkel och effektiv.

”Fascinerande siffror”

I fjol hade Blocket en nettoomsättning på 408,5 miljoner kronor. Det genererade ett rörelseresultat på 239,2 miljoner kronor och en nettovinst på 126,8 miljoner kronor.

-Det är en fantastisk marginal, fascinerande siffror. Det är internetmodellen när den fungerar som bäst, säger Urban Ekelund, analyschef på det fristående analysföretaget Redeye.

-Det är som ett självspelande piano, en transaktionsbaserad affärsmodell med hög frekvens, tillägger han.

Stor tillväxtpotential

Maj-utdelningen följer på fjolårets utdelning på 175 miljoner kronor. Schibsteds förvärv av Blocket 2003, för 183 miljoner kronor, har därmed betalat sig med råge.

Fjolåret gav ett omsättningslyft på 25 procent och en vinstökning på 37 procent. Och i sin förvaltningsberättelse skriver Blockets styrelse att man ”räknar med en fortsatt hyfsad utveckling under 2009”.

I Schibsteds egen betydligt dystrare årsredovisning konstateras att just denna affärsenhet är koncernens mest snabbväxande och att den har stor internationell tillväxtpotential.

-Det konstiga är att det inte är större konkurrens. Men som det är nu går ju alla till Blocket. För alla vet att man kan köpa och sälja saker där, säger Ekelund.

Blockets VD kommenterar

Enligt Martin Frey, Blockets vd, är det i ekvationen viktigt att komma i håg att Blocket sysselsätter över 100 personer i andra företag, som utför funktioner som sajten lagt ut på kontrakt.

-Det är betydligt mer krävande att driva en enkel, trygg och effektiv marknadsplats än vad många tror, säger han.

Frey säger till TT att recessionen märks av. Kapitalvaror, som bilar, har minskat i volym i år.

-I de flesta övriga kategorier ser vi däremot en kraftig ökning. Vad som beror på lågkonjunktur och vad som beror på den underliggande tillväxten är svårt att svara på.

-I det stora hela går det väldigt bra för Blocket och 2009 har börjat bättre än 2008, säger Frey.

TT/Erik Sundberg

Fakta: Blocket i siffror

*Blocket, som sjösattes 1996, är Sveriges tredje största sajt med över tre miljoner besökare i veckan.

*Varannan svensk har köpt eller sålt något med hjälp av sajten.

*I fjol var värdet på de varor som annonserades ut 190 miljarder kronor, vilket gav Blocket intäkter på 408,5 miljoner kronor.

*Sajten ingår sedan 2003 i den norska Schibsted-koncernen.

Källa: Blocket (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.