Foto: TT

Dåliga IT-kunskaper bland svenska elever

Uppdaterad
Publicerad

Svenska elever som surfar mer än sex timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse. Det visar en ny delrapport från PISA.

De 15-åringar som surfar mer än sex timmar om dagen har svårare att lösa matematiska uppgifter och läsförståelsetester än sina klasskompisar som surfar max en timme om dagen. Det visar de svenska resultaten i en ny delrapport från PISA.

– Den här gruppen har inte bara de lägsta resultaten i matematik och läsförståelse i PISA, utan dessvärre är det en grupp som i förhållandevis hög grad präglas av att de skolkar i högre utsträckning, oftare kommer sent till lektionerna och har ett lägre välmående än skolkamraterna som har ett mindre utbrett användande av internet på sin fritid, säger Anders Fredriksson som är enhetschef på Skolverket.

Sverige sticker ut

Sverige har i förhållande till de andra länderna i rapporten störst andel elever som använder internet mer än sex timmar på fritiden. Killarna överrepresenterade och utgör sjuttio procent i gruppen så kallade extrema internetanvändare. Men varför sambandet mellan mycket surfande och lägre prestationer finns, avslöjar inte PISA.

– Tillgången till IT är god och användandet av internet är brett bland de svenska eleverna. Sedan tyder ju resultaten på att skolan har en lång väg kvar att gå för att förmå omsätta den här tillgången till att lyfta elevernas kunskapsresultat, säger Anders Fredriksson.

Fakta undersökningen

31 av länderna som deltog i Pisa-undersökningen 2012 fick även göra ett digitalt test.

Detta inkluderade läsförståelse med 18 frågor och dessutom 41 matematikuppgifter.

Allra bäst resultat i läsförståelsen uppnådde Singapore med 566 poäng, därefter Sydkorea (555) och Hongkong (550)

Sverige fick 498 poäng, i mittenskiktet av deltagande nationer, före till exempel Danmark (495) men efter Norge (500) och Estland (523).

Även i matematikdelen var Singapore allra bäst med 567 poäng, därefter Shanghai (Kina) med 562.

Sverige hade 490 poäng – klart under OECD-snittet.

Pisa-mätningen från 2012 visade att svenska elevers resultat försämrats kraftigt i matematik, naturvetenskap och läsning jämfört med Pisa 2009.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.