Av de 169.783 fakturorna som skickats ut sedan mars månad var 116.276 på mindre än 10 kronor. Foto: Wikimedia commons

De har skickat ut 116.000 räkningar på under 10 kronor

Uppdaterad
Publicerad

Tidigare har SVT Nyheter skrivit om Andreas Jansson från Huskvarna, som fick en faktura på fem kronor efter att han åkt bil över bron vid Motalaviken. Efter att ha begärt ut uppgifterna om fakturorna från Transportstyrelsen kan man konstatera att Andreas var långt ifrån ensam. Av de 169.783 fakturorna som skickats ut sedan mars månad var 116.276 på mindre än 10 kronor.

Det låter nästan som ett fel, men det är det inte: Av de 170.000 fakturor som skickats ut för resenärer som passerat bron vid Motalaviken i Östergötland har drygt 116.000 varit på rena småpengar. Något som retat upp många:

”Svensk byråkrati i dess bemärkelse! Saknad av sunt förnuft!”, skriver en användare på SVT Nyheters Facebooksida.

”Ingen uppfattning”

Den lilla broavgiften administreras av Transportstyrelsen – men det är Trafikverket som har beslutat att en tur över den nu välkända bron kostar just fem kronor. På Transportstyrelsen är man fåordig på frågan om det är rimligt att skicka ut fakturorna:

– Jag vet faktiskt inte, om jag ska vara helt ärligt. Vårt uppdrag är att förmedla administrationen. Vi har inte bestämt storleken. Jag väljer att inte ha någon uppfattning i frågan, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Hur tror ni det uppfattas när ni skickar ut fakturor på fem kronor?

– Den omedelbara reaktionen är kanske att det är lite småaktigt, vi har naturligtvis diskuterat det. Men den frågan är reglerad i lag, säger han.

Läsare upprörda

Men läsare skräder inte ordet när de recenserar mini-avgiften:

”Kunde de berätta hur de får ner hanteringskostnaden under 5 kr, skulle de kunna göra sig en förmögenhet som konsulter”.

SVT Nyheter har sökt Trafikverket för en kommentar och de låter meddela att de ska återkomma under helgen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.