De tjänar pengar på kyrkoutträden

Uppdaterad
Publicerad

Svenska kyrkan tappar allt fler medlemmar. Samtidigt ser flera företag en chans att tjäna pengar på utträdena något som väcker stark kritik.

”Gå ur svenska kyrkan via sms!” lyder uppmaningen från en nätsajt. Den senaste tiden har flera företag börjat se en marknad i att allt fler väljer att gå ur Svenska kyrkan.

Två olika sajter på nätet erbjuder sig att skicka en utträdelseblankett hem till kunden – mot betalning. Ytterligare två företag uppges sälja liknande tjänster genom telefonförsäljare.

13 anmälningar

Konsumentombudsmannen har tagit emot 13 anmälningar mot de här företagen det senaste året.

Flest anmälningar – sju stycken – har sajten Kyrkoavgiftningen.se fått. Företaget erbjuder sig att skicka hem en utträdelseblankett och ett frankerat kuvert med adress till församlingen – mot en kostnad på 119 kronor.

Kyrkoavgiftningen.se startade för drygt ett år sedan av studenterna Emil Pålsson och Anton Troedsson från skånska Löberöd.

-Idén föddes efter att jag själv försökt gå ur Svenska kyrkan, men utan att hitta någon information om hur jag skulle göra, säger Emil Pålsson.

Intresset har varit stort och de flesta ser positivt på tjänsten, enligt Emil Pålsson.

-Vi har haft runt 11.000 kunder hittills, och får mellan 25 och 30 nya kunder varje dag. Främst är det unga, 80-talister, som tycker att tjänsten är enkel och bekväm, säger han.

Irritation

Men samtidigt väcker sajten en hel del irritation. Flera privatpersoner har anmält sidan till Konsumentombudsmannen, med motiveringen att det är fel att ta betalt för något som ändå är gratis.

Men det är fel, menar Emil Pålsson.

-Vi tar betalt för att vi sköter administrationen runt utträdet, säger han.

Att det kostar så mycket som 119 kronor förklarar Pålsson med att företaget inte skulle gå runt annars.

-Vi måste ta ut den avgiften för att klara av våra marknadsföringskostnader och kostnader för material. Så länge våra kunder tycker att det är värt det kommer vi att fortsätta, säger han.

Kyrkan har KO-anmält

Även Svenska kyrkan har KO-anmält sajten. De anser att sajten sprider felaktig information om Svenska kyrkan och vad utträdet innebär, vilket skulle innebära vilseledande marknadsföring.

Men Emil Pålsson slår ifrån sig kritiken.

-Vi upplever inte heller att vi bedriver falsk marknadsföring. Vi har god kontakt med prästerna där vi bor, och de har gett sitt godkännande till det som står på sajten, säger Pålsson.

Konsumentverket granskar

Eva Moberg, jurist på Konsumentverket, säger att de har börjat titta på Kyrkoavgiftningen.se.

-De har en del information om kyrkan som skulle kunna vara vilseledande, och som därmed skulle kunna påverka köpbeslutet. Men å andra sidan står det ingenstans på sidan att det normalt sett kostar pengar att gå ur Svenska kyrkan, säger hon.

Konsumentverket har dock ännu inte tagit ställning till om de vill gå vidare med något av de anmälda fallen.

Fler KO-anmälningar

Nyligen KO-anmälde Svenska kyrkan ytterligare en sajt -kyrkoavgift.se – som säger sig hjälpa folk att gå ur kyrkan mot en kostnad på 100 kronor.

-Vi vill få det prövat om den här typen av marknadsföring kan anses vara vilseledande, säger Fredrik Nilsson Björner, tf rättschef på Svenska kyrkan.

Inte troende

22-årige Adam Sahrin från Strängnäs hittade kyrkoavgift.se när han sökte efter information om att gå ur Svenska kyrkan.

-Jag är inte troende och använder mig inte av kyrkan på något sätt, så det kändes onödigt att vara medlem, säger han.

Adam Sahrin tyckte att sidan såg seriös ut och skickade ett SMS till det angivna numret, och fick ett bekräftande svar.

Men drygt två månader senare har han fortfarande inte fått någon utträdesblankett. Efter att ha mejlat företaget utan att få svar bestämde sig Adam Sahrin till slut för att anmäla dem till Konsumentombudsmannen.

-Hundra spänn är inte jättemycket pengar, men det är en principsak. Jag hoppas att de skärper sig och att fler inte går på samma sak, säger Adam Sahrin.

Rapport har sökt kyrkoavgift.se utan resultat.

Jenny Modin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.