Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Cowboyen hjälper elever att förstå vad de läser

Svenska elever har blivit allt sämre på att förstå vad de läser. Men med hjälp av lässtrategier kan det bli bättre. Det menar aktörer bakom ”En läsande klass”. Nu till våren erbjuder de en studieplan gratis till alla skolor.

– Du tappar alla ämnen om du inte förstår text. Precis som man lär sig hur man räknar i matten måste man få lära sig hur man tänker kring text.

Det säger Malin Gonzalez, som jobbar som mellanstadielärare på Sätraskolan i Stockholm. För några år sedan började hon och några kollegor arbeta med lässtrategier för att lära eleverna läsa.

Strategierna har form av olika figurer som hjälper eleverna att förstå vad de läser. Genom att titta på rubriker och bilder kan Spågumman förutspå vad det är för typ av text som ska läsas, medan Detektiven hittar de svåra orden som måste förstås för att texten ska bli begriplig.

Reportern i sin tur ställer frågorna för att ta reda på vad som sägs och egentligen menas och Cowboyen använder sin lasso för att sammanfatta texten.

– Vi synliggör för eleverna hur man gör när man läser. Framförallt visar vi att man ska förstå. En del tycker att det räcker med att läsa, men man måste kräva att man ska förstå, säger Malin Gonzalez.

Inte undervisat i lässtrategier

Den senaste Pisaundersökningen kom som en chock. Svenska elevers resultat var inte bara sämre än tidigare, vi var också ett av de länder som rasat mest av alla. Medan det år 2000 bara var tre länder som var tydligt bättre än oss i läsning, var det nu bara tre länder inom OECD som var tydligt sämre.

Enligt Malin Gonzalez är en anledning att svensk skola är bra på läsinlärning och att öva upp läsflytet, men att det fastnar när det handlar om att förstå.

– Vi har inte undervisat i det. Det finns en utvecklingspotential där. Det vore mycket värre om vi undervisat i det här på bred front. Då skulle jag känna en oro. Men här finns faktiskt något som vi kan göra åt det, säger hon.

Gratis studieplan i vår

Inom det privata projektet En läsande klass har Malin Gonzalez varit med och tagit fram en studieplan för lässtrategier. Nästan alla förlag har skänkt texter och till våren kommer den att erbjudas gratis till alla skolor. Förhoppningen är bättre resultat i nästa Pisaundersökning.

Men varför behövs det lässtrategier  - det har ju gått bra tidigare utan?

– Jag tror det beror på att kraven är högre än för 10-15 år sen och det konkurrerar med fler saker. Även vuxna läser mindre. Vi håller på med Candycrush och pillar med våra mobiler. Läsning har fått en plats i skymundan, säger hon..

Fakta: En läsande klass

Visa

Projektet En läsande klass har startats av författaren Martin Widmark. Lässtrategierna bygger på teorier från boken Att undervisa i läsförståelse skriven av Barbro Westerlund.

* Spågumman: Förutspår vilken typ av text det är och vad den kommer att handla om. Under läsningen av en berättande text tar hon reda på vad som kommer att hända senare. Är det en faktatext handlar det att utifrån sin egen kunskap om ämnet lista ut vad texten kommer att säga.

* Detektiven: Hittar de svåra orden och används under läsningen. Svåra ord betyder att ordet måste läsas igen, kanske hela meningen eller stycket. Liknar ordet ett annat ord på svenska eller ett annat språk? Är det sammansatt av flera ord?

* Konstnären: Vilka inre bilder skapar texten? Används under läsningen.

* Reportern: Ställer frågor på tre nivåer om texten. Det är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Reportern används under och efter läsningen.

* Cowboyen: Sammanfattar det viktigaste i texten. Strategin används både under och efter läsningen.

Relaterat

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet