Det är valår och SVT har redan nu dragit igång satsningar som cirkulerar kring stora valfrågor. Först ut var granskningen om cancervården.
Många tips från tittare
– #Dinröst är en arbetsmetod det är ett sätt för oss att komma våra användare nära och prata med dem och ta del av vad de pratar om. Genom #dinröst så finns vi ute i sociala nätverk, säger Karin Ekman som är socialamedierredaktör för valet och ansvarar för #dinröst.
#Dinröst är också ett sätt för SVT att kunna plocka upp ämnen som våra tittare och följare delar med sig av. Några av de inslag som gjorts är just tips från tittare.
– Forumet är väldigt aktivt och vi har fått otroligt många idéer från våra följare som twittrar under #dinröst, säger Karin.
En blogg är på gång
Sidan svt.se/val2014 ska spegla hela SVT:s valutbud under året. Ansvarar för valsajten gör Anders Naeselius.
– Om ett par veckor sätter vi igång en miljögranskning som kommer att ta stor plats på sidan. Sen kommer vi att publicera valkompassen och valpejl, som var väldigt populära för fyra år sen, säger Anders.
Valkompassen och valpejl är två tjänster som underlättar för väljare att göra sina val. Förutom detta så kommer även en ”dinröst-blogg” att komma igång på sidan inom kort.
– På DinRöst-bloggen kommer vi kontinuerligt att berätta om våra satsningar och ge återkoppling på hur vi har tagit våra användares berättelser vidare i våra nyhetsprogram och på webben.